Jens Unmack
Aftenland Express

Jens Unmack: Aftenland Express

CD / Auditorium
Udgivelse D. 26.03.2007
Jan Opstrup Poulsen

Jens Unmack fik sig lidt af et gennembrud med solodebuten Vejen Hjem Fra Rock’n’roll, der stod klart og lysende i en række melodisk stærke sange. Nu vil Jens Unmack både noget andet og noget mere, hvilket er yderst sympatisk. Forandringen har allerede kunnet fornemmes på singleudspillet Coke Lovebirds, der slår den grandiøse poptone an. Ambitionen synes at være gået fra den enkle sang til det meget arrangerede. Samtidig virker han flere steder ganske inspireret af sin tidligere medspiller Henrik Hall, fordi Aftenland Express også anlægger et mere elektronisk rugende udtryk og forsøger sig med et pågående og rocket udtryk.
Med andre ord er vi lysår fra den optimistiske sangskriver, som gerne fløjtede med fuglene på Vejen Hjem Fra Rock’n’roll. I stedet vil han en forfærdelig masse på én gang. Aftenland Express bliver derfor noget af en omvej hjem til Love Shop, der har prøvet det meste. Havde det ikke været for hans guddommelige vokal, ville man uvilkårligt savne Jens Unmack.
Energien og virkelysten har tilsyneladende blæst produceren Nikolaj Nørlund halvt omkuld på et album, der indeholder intet mindre end 17 sange med en spilletid på knap en time. Det ville virkelig have klædt albummet, hvis der var blevet skåret med hård hånd i det alt for omfattende materiale.
Albummet har dog bestemt de gode sange, som i den sært drejede Louise Siger og den hårde nyser Satans Yngel med Rune Kjeldsens arrigt huggende guitar. Jens Unmack kan sagtens. Han gentager bare sig selv for meget på Aftenland Express.