Vieux Farka Touré
Vieux Farka Touré

Vieux Farka Touré: Vieux Farka Touré

Album / World Village
Udgivelse D. 01.04.2007
Torben Holleufer

Da Ali Farka Touré (1939-2006) for en del år siden præsenterede Afel Bocoum som sin protegé, var der ikke mange, der anede, at hans egen søn en dag ville stå frem, som Vieux Farka Touré nu gør med denne plade. En nøje planlagt en af slagsen, som på sæt og vis tager tøjlerne, efter at den legendariske far desværre bukkede under for kræft sidste år. Der er dog adskillige hilsner fra faren undervejs, ligesom dennes fantastiske samarbejdspartner i de sidste år, koraspiller Toumani Diabaté, beriger os med nogle afgørende indsatser, ikke mindst på pladens sidste nummer, hvor hans gyldne kora fabullerer over den unge mands lækre akustiske guitar.
Vieux Farka Touré har gået i god skole, men han evner også at træde ud af skyggen med ting, der minder en del om andre af det ufatteligt rige kulturlands kunstnere, eksempelvis reggaefænomenet Tiken Jah Fakoly og Studio Bogolans egen Issa Bagayoko. Han er ikke bange for at afsøge forskellige stilarter, og det bliver gjort med stort held og ledsaget af fine musikere og kyndige producenter. Hans stemme er ikke helt på farens niveau, men der er en herligt underspillet tone på det meste, og så frembringer han altså en tone, som kraftigt emmer af den ørkenblues, som er så meget fremme i disse år.
Der er rigtigt mange fede forløb på pladen, og for os – der både elskede og kendte faren personligt – er sønnens gave en særdeles livsbekræftende omgang. En skive, der kører rigtigt meget i cd-drevet i denne tid og en introduktion til en kunstner, der ikke bare er en sød hilsen fra et meget kært sted, men også evner helt at være sin egen.
En meget lovende debut fra den unge mand, de kalder "gamle".