Björk
Volta

Björk: Volta

CD / Polydor Records
Udgivelse D. 07.05.2007
Jan Opstrup Poulsen

Hvis man tilhører den del af menneskeheden, hvor musik udgør en del af eksistensgrundlaget, så ville verden være et fattigere sted uden Björk. På hendes sjette internationale album fortsætter den lille islandske snurretop med at ophæve den musikalske tyngdekraft og udvikle en musik på sine helt egne præmisser. Volta er på alle måder et imponerende værk, der bevidst forsøger at nedbryde den konventionelle musikopfattelse. Helt hvordan hun gør, må guderne vide, men for Björk er musik en udtryksform fuldstændig fri for begrænsninger.
Som altid har hun allieret sig med en række kompromisløse kunstnere til at ledsage hendes musikalske tour de force. Antony medvirker på to af sangene, og de to drama queens er tydeligvis gjort af samme skrøbelige stof. Men Björk kan også være mere end almindeligt voldsom og har i den anledning allieret sig med Brian Chippendale fra Lightning Bolt og trommeslageren Chris Corsano, der har arbejdet med Sonic Youth. Dette samarbejde får spændt sangene til det yderste. Og så hjælper Timbaland og Mark Bell med på et par af produktionerne.
Volta er ude at vende på de yderste kanter i nogle heftige eksperimenter, hvor forskellige former for trommespil har en afgørende rolle. Men lige så voldsom og bevidst hæslig Björk kan lyde i programerklæringen Declare Independence, lige så hjerteskærende smukt synger hun hele vejen igennem.
Det er Björks ekspressionistiske tilgang til kompositionerne, der gør Volta til en åndeløs oplevelse. Det er bestemt ikke for sarte sjæle, men med Björk er det uventede altid forventeligt.