Dúné
We Are In There, You Are Out Here

Dúné: We Are In There, You Are Out Here

CD / Playground Music
Udgivelse D. 29.05.2007
Erik Barkman

CV’et tæller to selvfinansierede ep’er og over 200 koncerter i ind- og udland. Men dåbsbeviset viser 1989 og deromkring. Skive-bandet Dúné er som et andet Superheroes nået milevidt med deres musik meget hurtigt, og netop deres unge alder har været en væsentlig del af hypen omkring Dúné. Men gymnasieeleverne har også gjort sig fortjent til deres gode ry og rygte med et forrygende, højenergisk og aldeles uimponeret live-show. Albumdebuten We Are In There, You Are Out Here viser netop et band med mange af de dyder, der skal til for at gøre sig på de skrå brædder. Det syv mand (M/K) høje orkester strukturer deres numre som garvede veteraner, der nok ved, hvordan man får et koncertpublikum op af sæderne til et brag af et musikalsk klimaks. Deres selvbetitlede "indielectrock" – altså indie-electro-rock – vækker en del associationer til DMA-darlingerne Vetos på én gang aggressive og melankolske lyd. Symfoniske synths går hånd i hånd med stikkende spader, en hæsblæsende rytmesektion og distancerede vokaler. Alt sammen leveret med prisværdig sikkerhed og professionalisme – men også med et lille spørgsmålstegn dér, hvor de stærke melodier burde være. Som en Dúné-koncert sender We Are In There, You Are Out Here sin lytter ud i verden med et smil om munden, men ikke nødvendigvis en sang på læben. Derfor kommer albummet også til at virke en anelse postuleret og underudviklet hist og pist – alle de markante talenter til trods. Men det lyder stadig som startskuddet til en lang og smuk karriere.