Animal Collective: Escenario Fiberfib.com, Benicàssim

Animal Collective, Escenario Fiberfib.com, Benicàssim

Anmeldt af Pelle Sonne Lohmann | GAFFA

Det er smadderærgerligt, at de flippede folktronica-mestre i Animal Collective optræder sidst på eftermiddagen og dermed under en fortsat lys himmel, der kun tjener et distraherende formål, når nu Avey Tare, Panda Bear og Geologist fremmaner en forunderlig musik, der lever bedst i mørke, hvor det alt andet lige er lettere at hengive sig totalt til kollektivets hypnotiserende kompositioner, der ellers ikke just er vanskelige normalt at blive suget sagesløst ind i.

Med et flot forbundet og kun sjældent afbrudt sæt, leverer trioen (Deakin er fraværende i dag) ellers en ihærdig og dybt koncentreret indsats, hvor publikum knap nok ænses, og hvor fordybelsen i musikken er fuldkommen. Med keyboards, alskens elektroniske elementer, simpelt slagtøj og så naturligvis disse dvælende vokaler, der somme tider flettes sammen til hele harmonier, sammentømrer Animal Collective et skiftevis – og somme tider på samme tid – insisterende, skingert skærende, infernalsk udtryk, hvor der ofte optrappes afsindigt, og hvor det indledningsvist skøbeligt forsigtige snart tager skælvende og altomfavnende drejninger.

Præstationen er derfor på mange måder beundringsværdig, men lyden er ikke altid lige velafbalanceret. Som min sidemand også bemærker, så falder grundrytmen sommetider uhensigtsmæssigt ud, og så bliver det selvsagt uhensigtsmæssigt frem for charmerende løst og udflydende. Ved flere lejligheder, men primært hen mod slutningen af koncerten syrer Animal Collective ud i et trancelignende og helt techno-agtigt udtryk, der ikke ubetinget klæder bandet, hvis nuancerede detaljerigdom hér reduceres til enkelt pumpende takter. Overordnet gør Animal Collective dog en fornem figur, og de nye numre fra den kommende ”Strawberry Jam”-plade tager sig forventeligt overrumplende ud.