Peter Gabriel: Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Peter Gabriel, Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Anmeldt af Peter Studstrup | GAFFA

Sidste stop på Peter Gabriels turne var på Skanderborgs Bøgescener, hvor der ikke var spillet mange takter af The Rhythm of The Heat, før man fornemmede, at det var en tændt Peter Gabriel, der var opsat på, at denne aften skulle blive noget helt særligt. Og efter det 30 år gamle On The Air fortalte Gabriel på dansk om, hvor opsatte orkestret var på at afslutte turneen med en vellykket koncert. At turde satse på et hovednavn så langt fra mainstream er i øvrigt et modigt valg, som Skanderborgbookerne skal have stor ros for.

Numrene var hentet i hele Gabriels sangkatalog siden han forlod Genesis og solodebuterede i 1975, og fans har været med til at udvælge, hvilke numre de helst ville høre live. Det blev til et varieret show, som beviste spændvidden i Gabriels karriere og betød, at samtlige pladeudgivelser var repræsenteret med mindst én sang. Det var dog ikke de letteste og mest poppede numre, der var valgt, og de tunge intenst sitrende og ladede Intruder og No Self Control gav god kontrast til smukke In Your Eyes og Mother Of Violence, som blev sunget af Gabriels datter Melanie.

Det kunne have været en gevaldig streg i regningen, at strømmen gik midt i fjerde nummer, men bandet blev på scenen og kæmpede og formåede at holde publikum, til strømmen atter kom på efter ca. ti minutter. Bandet, hvoraf mange har fulgt Gabriel i årtier, var fantastisk. Peter Gabriel var intenst nærværende og beviste, at han er en af rockens allerbedste sangere

De, der var så uheldige at gå glip af Peter Gabriel denne gang, kan købe en optagelse af koncerten på hans hjemmeside.