Mathew Sawyer & The Ghosts: Pop Revo 07, Studenterhus Århus

Mathew Sawyer & The Ghosts, Pop Revo 07, Studenterhus Århus

Anmeldt af Pelle Sonne Lohmann | GAFFA

Britiske Mathew Sawyer & The Ghosts viser sig forventeligt hurtigt at høre til Pop Revo Festivalens allermest fornemme indslag. Fra første tone er det slet og ret svimlende fantastisk at overvære den småt sære Mathew Sawyer og backingbandet The Ghosts gennemgå sangene fra det rørende smukke ”Blue Birds Blood”-album, der udkom tidligere på året. Det tavst lyttende publikum synes formidabelt bjergtaget hele koncerten igennem, men man kan også kun overgive sig til Mathew Sawyers kraftfulde og bevægende kompositioner.

Største aktiv er og bliver Mathew Sawyers helt uforlignelige stemme, der rummer så megen smerte og nærvær, at det gør både ondt og godt på den smukkest tænkelige måde. Manden er iført frakke og kasket og tripper roligt med fødderne. Siger ikke så meget, lader musikken tale. Han er en pudsig størrelse, men det er umuligt ikke at fatte sympati for fyren, der skriver så stærke og medrivende sange, og som heldigvis bakkes op af et glimrende spillende backingband, der ikke mindst i de talrige vokalharmonier spiller afgørende roller.

Den fabelagtigt melankolske ”Don’t Want To Hang Around”, den massivt guitarsnurrende og helt pompøse ”In A Haunted House”, den atypisk hurtige og småbeskidte ”Heartbreaker” med det indpiskende kor og effektive temposkift samt den lavmælt længselsfulde ”Paris In The Spring” bliver alle oven ud overbevisende luftet i aften, så det er en fryd. Det hele virker så let i hænderne på Mathew Sawyer & The Ghosts, men det er ikke en pind enkelt, det de fremelsker på scenen – det er overlegen, vemodig musik, der emmer af indebrændte følelser, som får lov at komme ud i det fri.