Blue Foundation
Life Of A Ghost

Blue Foundation: Life Of A Ghost

Album / Virgin Records
Udgivelse D. 24.09.2007
Ole Rosenstand Svidt

”En lyd, som det stadig giver mening at betegne som triphop”. Sådan karakteriserede undertegnedes anmelderforgænger Morten Schwarz Lausten dansk-engelsk-japanske Blue Foundations forrige, andet album, Sweep Of Days, da det kom i 2004. På opfølgeren er triphoppen imidlertid stort set forsvundet. Tempoet er generelt sat i vejret, der er skruet op for guitaren og ned for scratchen og trompeten, og den mandlige vokalist MC Jabber er holdt op med at rappe og er begyndt at synge i stedet, ligesom guitaristen Tobias Wilner er det – og de to fylder nu nogenlunde lige så meget i lydbilledet som sangerinden Kirstine Stubbe Teglbjærg. Blue Foundation anno 2007 minder nu mere om indietronica-navne som The Notwist og Lali Puna, med et strejf af shoegazer-bands som My Bloody Valentine og Slowdive. Kvaliteten er imidlertid på gruppens vanligt høje niveau. MC Jabber og Wilner har ganske vist ikke de store sangstemmer, men deres tågede, næsten hviskende vokaler passer fortrinligt til Blue Foundations nye lyd og som modspil til Teglbjærgs æteriske englerøst. Sangskrivningen er i top stort set hele vejen, lige fra den særdeles fængende, dansable åbner Stuck In A Hard Place og den ditto singleforløber Enemy til den drømmende up-af-kroppen-ballade Empty Wall og Hero Across The Sky med støjende guitarer og bløde vokaler i ren shoegazer-stil. Blue Foundations nye udtryk kræver en smule tilvænning, men overraskelsen bliver hurtigt transformeret til forundring og begejstring over et nuanceret og helstøbt album, der bør give genlyd i ind- såvel som udland.