x
Bjørn Berge: Loppen, København

Bjørn Berge, Loppen, København

Bjørn Berge: Loppen, København

Anmeldt af Mathias Nielsen | GAFFA

Bjørn Berge skulle oprindeligt have spillet på Christianias Loppen for cirka et halvt år siden – for at være helt præcis: d. 1. marts. Nogen vil kunne nikke genkendende til, at det var dagen, hvor Ungdomshuset blev ryddet, og gadekampe opstod i hele København. Et af brændpunkterne var Christiania, hvor der var bål og barrikader. Forståeligt nok blev koncerten aflyst og blev udsat på ubestemt tid.

Det ville ellers have set fint ud at placere Bjørn Berge ved et af ”lejrbålene”, hvor hans akustiske bluesfunk sikkert ville have dulmet den krigeriske stemning, christianitterne var i. Sådan skulle det imidlertid ikke være, så i stedet var Berge vendt tilbage til staden denne torsdag, hvor de fleste røgskyer for længst havde lagt sig.

Og med sin tørre norske humor fik han da også forklaret os, hvordan han den 1. marts havde siddet alene på SAS-hotellet og drukket øl hele aftenen i stedet for at spille koncert. Ja, det startede meget godt som de andre Berge-koncerter, undertegnede tidligere har overværet. Efter triumftoget på Rust for halvandet år siden var forventningerne skruet helt i vejret, men de blev – desværre – aldrig indfriet denne aften.

Skidt guitar
Berge bebudede fra start, at han havde hørt rygter om, at hans seneste udspil ”I’m the Antipop” mildt sagt har fået en lunken modtagelse her i Danmark. Han forsvarede udspillet og forklarede, at den er et forsøg på at vise, at man sagtens kan spille ”bandsange”, blot man har en stemme og én akustisk guitar. Det kan diskuteres.

Det nye element, der udgjorde forskellen fra den forrige koncert, var en guitar, som Berge havde købt for ”noget, der svarer til 500 kr. på eBay”. Som han sagde: nyt album: ny guitar. Den mexicanske guitar præsenterede han ved at forklare, at den var umulig at spille på, for billig, og alt for let gik ud af stemning.

Selvom det nok var sarkastisk ment, så var det – meget sigende – hver sang, der blev spillet på denne guitar, der hev koncerten ned på det middelmådige plan.

Forceret overflødighedshorn
Det hjalp heller ikke, at det lokale opvarmningsnavn havde bevirket, at koncerten først gik i gang omkring kl. 23. Det havde nemlig bevirket, at en del af publikum havde fået en øl eller to for mange, inden Berge gik på. Derfor blev de fleste afdæmpede passager overdøvet beruset bar-snak eller bizarre udfald mod scenen.

Berge, som det hele i virkeligheden handlede om, virkede underlig uengageret og uden gnist i forhold til, hvordan han normalt plejer at tage sig ud. Smilet og den fine ”danske” accent var reduceret til påtaget skuespil. Ligeså virkede overflødighedshornet af coverekstranumrene underligt forcerede; ja, når nu publikum ville have Everlasts ”Black Jesus”, RHCPs ”Give It Away” og Motörheads ”Ace of Spades”, så skulle de da også få det!

Det var bestemt ikke nogen fornøjelse at overvære den sympatiske nordmand give en så ligegyldig optræden efter den fem-seks-stjernede forestilling, vi var vidner til sidst, han var i København…


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA