Savage Rose
Universal Daughter

Savage Rose: Universal Daughter

CD / Sony BMG
Udgivelse D. 19.11.2007
Jan Opstrup Poulsen

Det har formodentlig været helt naturligt for Annisette at fortsætte Savage Rose efter Thomas Koppels alt for tidlige død, mens det for udenforstående kunne synes umuligt uden den kompositoriske hovedkraft og halvdelen af den levende organisme Savage Rose. Men for Annisette har livsprojektet Savage Rose altid været større end hende og Thomas Koppel. Savage Rose er nemlig det tætteste, man kommer på en musikalsk livsideologi. Valget har derfor ikke været til stede for Annisette.
Universal Daughter med Annisette som hovedkomponist er da også beviset på, at projektet Savage Rose er større end Thomas Koppel, og at Annisette med stor ærværdighed løfter den musikalske arv fra sin husbond. Man kan ikke undgå at savne Thomas Koppels mere dybe kompositioner, men uundværlig er han bestemt ikke. Med en fortsat kraftig inspiration fra flamenco- og latinamerikansk musik fortsætter Savage Rose deres verdensmusikalske rejse. Næsten respektfuldt for den afdøde lader Annissette den spanske flamenco sætte et afgørende udtryk på mange af sangene, og flamencoen er netop de spanske sigøjneres klagesang. Og det er en tydeligt sørgende Annissette, der synger sig overmenneskeligt gennem Universal Daugther, der holder den frelste tone og insisterer på, at verden findes i sin reneste form.
Det er uendeligt smukt i den eneste Thomas Koppel-komposition Happy Day Angel og bliver decideret hjerteskærende i den fortabte Lost In A Jungle. Resten af albummet når ikke helt samme højder, men mindre kan også gøre det.