Hanne Boel: Folkets Hus, Struer

Hanne Boel, Folkets Hus, Struer

Hanne Boel: Folkets Hus, Struer

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Hanne Boel er en af de mest succesfulde danske kunstnere nogensinde. Siden sin debut med pladen ”Black Wolf” i 1988 har den populære sangerinde solgt imponerende 2,5 millioner plader. Vi lader tallet stå et øjeblik … to en halv million! Hanne Boels anden plade ”Dark Passion” har alene solgt mere end en halv million plader. Boel havde allerede fra starten stor succes i vore broderlande Norge og Sverige samt Tyskland, og hun har været på flere store turnéer rundt i Europa.

Den dag i dag sælger Boel, som pt. har fast bopæl i Napoli i Italien, stadig flere koncertbilletter i Norge og Sverige end hjemme i Danmark. Hanne Boel har dog ofte på toppen af succesen haft modet og viljen til at slå automatpiloten fra og gå nye musikalske veje og samarbejdet med uventede og uforudsigelige musikalske partnere, som f.eks. da hun i 2000 udgiver pladen ”Boel & Hall” sammen med multikunstneren Martin Hall.

Koncerten i Stuer lørdag aften var en udsolgt ekstrakoncert. En såkaldt akustisk aften med Hanne Boel og band. Med 200 siddepladser og et spinkelt set-up var vi næsten inviteret med hjem i dagligstuen. En glad og veloplagt Boel lægger ud med ”Wonderland” fra hendes forrige plade ”Abaco”, som blev indspillet i en stråhytte på øen Abaco i stillehavet, og man lægger straks mærke til den flotte lyd i salen. Efter 4. sang i nogenlunde samme rille begynder døsigheden dog så småt at indfinde sig. Guitaristen Jens Runge virker direkte uinspireret og fraværende, og en tung søndagsstemning begynder at brede sig i salen på denne lørdag aften.

Først med Dr. Hook-sangen ”Ballad Of Luzy Jordon” begynder der at ske noget virkelig interessant. Man mærker at Hanne Boel lever sig ind i den smukke billedskabende tekst om Luzy Jordon, der ”At the age 37 realised she’d never ride through Paris in a sportscar with the warm wind in her hair”. Sangen er indspillet på Hanne Boels seneste cd ”Private Eye” og forblev aftens smukkeste stund. Ikke sjældent er det, når Boel som her fortolker andres tekster, at hendes talent kommer bedst til sin ret. Sangen suppleres med et indfølt fingerspil af Paul Banks i et tempo, der balancerer på en knivsæg.

”Out Of The Rain” har samme rolige puls, så man kan læne sig tilbage og nyde det – eller falde i søvn, alt efter temperament. Men trods alt ganske flot udført. Thomas Helmig-sangen ”Talk It Out”, fra Boels stærke debutplade, faldt til gengæld helt til jorden i denne akustiske udgave. Sangen mistede fuldstændig sin karakterer uden det snerp og den frække poplyd, der i duet med Thomas Helmig med rette gjorde sangen til et monsterhit tilbage i 1988.

Efter pausen lagde bandet ud med en dejlig intens udgave af ”Black Wolf”. En flot sang med en tydelig karakter, som man lidt for ofte forgæves leder efter i andre af Boels sange. Her formåede bandet at løfte sangen, men man savnede dog stadig, her som mange andre steder i koncerten, et keyboard, der kunne lægge flotte lydflader og nuancer, som Boels musik er kendt for, og som ofte spiller smukt sammen med hendes dybe udtryksfulde stemme. Også på sangen ”Ball & Chain” genfandt Boel og bandet intensiteten, og hun sang igen med en stærk indlevelse og fik smidt både længsel og lidenskab ind i sangen, så den blev langt bedre end pladeversionen. Den smukke ”Light In Your Heart”, der starter med den karakteristiske afrikansk-inspirerede korlinje, blev leveret i en fin luftig udgave, hvor Paul Banks gav sangen et klædeligt bluespræg med sin sang og guitarspil.

Vi fik naturligvis til slut både John Hiatt-hittet ”Don’t Know Much About Love” og ”I Wanna Make Love To You” med fællessang og kontrolleret håndklap i fire-fjerdedels takt.

En akustisk intimkoncert med Hanne Boel og band med fine momenter, men med alt for meget spil på midtbanen. Man savnede gevaldigt at komme ud i hjørnerne af musikken. Man forlod det smukke Folkets Hus i Stuer underholdt men ikke synderligt beriget.