Habib Koité & Bamada
Afriki

Habib Koité & Bamada: Afriki

Album / Cumbancha
Udgivelse D. 26.11.2007
Torben Holleufer

Habib Koité har i de sidste 10-11 år lavet en musik, der har haft bred appel i den vestlige verden. Han har formået at give sit guitarspil en kant, som har været særdeles influeret af stilarter som flamenco og har på den måde adskildt sig fundamentalt fra landsmænd som Ali Farka Toure, Djelimady Tounkara og Lobi Traoré. Ligesom han som sanger aldrig har stræbt efter de nær-olympiske sangpræstationer, som har været normen hos vokale virtuoser som Salif Keita og Kasse Mady Diabaté.

Habib har haft roen og lavet plader med en ofte lovlig underspillet tilgang, men også båret af betydeligt talent som singer/songwriter. Men det har alle dage været som om han var underligt uforløst på studiepladerne, på trods af at hans band har talt nogle af Malis helt store musikere. Alligevel har undertegnede, som interviewede ham i forbindelse med 1996-udgivelsen Muso Ko, aldrig tvivlet på, at det nok skulle komme for alvor en dag. Og den dag er nu kommet.

Der er et vidunderligt flow på denne plade, hvor alle sange er båret af samme veloplagte tilgang. Habib selv synger bedre end nogensinde, og hans udvekslinger med koret, hans vuggende guitarspil og udvekslingerne med hans orkester og korsangere, som via endeløse turnéer over hele verden er blevet usandsynligt velsmurte, er en nydelse at følge. Det er som om han nu har fundet endnu et gear når det gælder det groove, som der altid har været tegningen til. Habib Koité & Bamada forstår simpelthen at skabe et samlet udtryk, som på en gang er moderne og aldeles nyt og alligevel med alle de fede referencer til traditionen.

Lur mig om ikke denne plade ikke også rammer toppen af verdenshitlisten med et brag. Den fortjener det.