TV-2: Odense Idrætscenter, turnéstart

TV-2, Odense Idrætscenter, turnéstart

TV-2: Odense Idrætscenter, turnéstart

Anmeldt af Simon Høgh Meldgaard | GAFFA

Når Danmarks uofficielle nationalorkester kommer forbi, tropper et bredt udbud af befolkningen op. Rig og fattig, gammel og ung, ædru og døddrukken. Pensionister, der vil sidde og nyde koncerten fra tribunerne, teenagere, der vil hoppe rundt og skrige ved scenekanten, og forældre, der vil synge fællessang og spille luftguitar med børnene. De fik tilsyneladende alle deres ønsker indfriet.

Koncerten var den officielle turnéstart for bandets "Station To Station Tour", der dog havde haft snigpremiere på to koncerter i DSB-toget fra Århus til København den 19. januar. Koncerten havde længe været udsolgt, og Odense Idrætshal var fyldt som en togvogn i juleferien. Scenen var da også pyntet med diverse togeffekter, ligesom der kørte en film på storskærmen med forskellige tog på forskellige skinner. Ikke et rigtigt spændende sceneshow, og generelt skete der ikke meget på scenen.

Steffen Brandt var i storform. Han sang, som han altid har gjort og smilede, udstrålede overskud og nød tilsyneladende sit arbejde på centrum af scenen. Resten af orkestret spillede, som de skulle, men stod bogstavelig talt i skyggen. De flyttede sig ikke ud af stedet og havde kun flygtige soloer til at minde om, at TV-2 ikke er en dårlig forkortelse for Steffen Brandt med band.

Gruppens seneste album, "For Dig Ku' Jeg Gøre Alting", var mildest talt godt repræsenteret, med hele ti af albummets 12 numre. En, der overhovedet ikke kender TV-2, og altså aldrig har boet i Danmark, ville sagtens kunne se på publikum, hvornår de nye numre blev spillet, for nødbremsen blev trukket næsten hver eneste gang. Det virkede som om, at blærer, fadølsanlæg, samtaleemner og cigaretpakker blev tømt markant hurtigere under de nye numre. Folk brugte dem simpelthen som en ekstra pause, indtil slagerne kom. Derfor var det lidt ærgerligt, at koncerten startede med tre af disse nye numre, ligesom det andet sæt efter pausen gjorde det. Det betød, at folk var for unødvendigt længe om at komme i gang. Netop ærgerligt, fordi publikum ved de klassiske numre kunne være særdeles godt med.

Først efter "Popmusikerens Vise" i slutningen af andet sæt kunne intet stoppe folks begejstring. Dette nummer var så absolut aftenens højdepunkt. Steffen Brandt startede med at proklamere, at dette ikke var en aften foran fjernsynet, men en rigtig rockkoncert, og brød så ud i et bastardmiks af Sugarhill Gangs "Rapper's Delight", David Bowies "Let's Dance" og "Popmusikerens Vise", afbrudt af en fantastisk solo fra scenekanten af den medbragte saxofonist Niels Hoppe fra TV-2's faste blæsertrio The Århus Horns.

TV-2's storsælgende forrige album "De Første Kærester På Månen", var underligt nok kun repræsenteret med ét nummer. Dette var så til gengæld titelnummeret, der må kandidere til titlen som en af de bedste kærlighedssange, der nogensinde er skrevet på dansk. Nummeret var første ekstranummer, og publikum var så ekstatiske på dette tidspunkt, at de havde svært ved at holde fødderne på jorden til de jordbundne tekster.

Efter lidt over to timer forlod publikum salen med et saligt smil på læben. Nogle kunne sende en tak til Danmarks største bryggeri, andre til et af Danmarks største orkestre.