Henrik Hall
Chok, Suk Og Koma

Henrik Hall: Chok, Suk Og Koma

CD / A:larm Music
Udgivelse D. 18.02.2008
Jan Opstrup Poulsen

Hvem skulle have troet, at den lidt undseelige mundharmonikaspiller fra Love Shop var bandets skjulte dna. Det vidste han måske heller ikke helt selv, men med debuten Solo satte Henrik Hall nye standarder for, hvor grum dansk sangskrivning kan være. Albummet var ganske enkelt skræmmende i sin fuldkomne personlige blottelse i en række dybt vedkommende sange. Men blev du hooked på Solo’s mørkevandring, så er du også beredt til Chok, Suk Og Koma, der på ingen måde slækker på brutaliteten. Det er electrorock, som kun gamle mænd med brændte broer og tabte illusioner kan lave den. Og så alligevel med en gnist af håb. Der bliver spillet med en voldsom styrke, og Henrik Hall har noget på hjertet hele vejen igennem.
Som på Solo er det ikke for sarte eller vinterdepressive sjæle. Henrik Hall kan være socialrealistisk på den hårde måde for dernæst at falde i et dybt sort hul. Men han har dog genvundet noget af troen på kærligheden, som han på sin egen selvudslettende facon lader titte frem midt i dødsangsten på den smukke Kompost.
Henrik Hall har sin helt egen tone og er en ener i dansk rock. Det er lidt Leonard Cohen, der møder Depeche Mode tilsat Lars Skjærbæks ituslåede glasguitarer. Man skærer sig bogstaveligt til blods på Chok, Suk Og Koma, der brillerer med de voldsomt gode Shake Shake og Suzuki. Men det siger også en del om Henrik Hall og hans musikalske arv, når han døber en sang Ligesom Iggy Pop. Så tilgiver man ham det lidt for voldsomme bulder og brag, der også sætter sit præg på albummet. Men Henrik Hall har det tydeligvis bedst i tordenvejr.