Western Stars: med DeSoto Caucus, VoxHall, Århus

Western Stars, med DeSoto Caucus, VoxHall, Århus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Western Stars
Sammen med DeSoto Caucus udgør Western Stars centrum i et musikerkollektiv, der på deres fælles turné tæller i alt otte musikere på alt fra percussion til horn og orgel.

Western Stars bevæger sig rundt i et country-, jazz- og americana-inspireret univers, hvor det rene, stille og stilsikre greb i genren forholder sig til den tematiske længsel til det hjemlige, som for forsanger Cecilia Krill og guitarist Nikolaj Heyman befinder sig i Hjortdal i Nordvestjylland. Som for eksempel på ”Any Other Day”: ”Don’t wanna seek, don’t wanna find, just wanna stay.”

Koncerten bød på godbidder fra såvel den anmelderoste debut ”Western Stars” fra 2005 og deres kommende album ”Watching You Try”. Og Western Stars lagde hårdt ud med tre af deres nye sange, som lover virkeligt godt for deres andet album: ”Anthills”, ”October” og fantastiske ”Just To Belong”.

Fællesnævner for netop disse tre numre er Cecilia Krills blide, luftige stemme, der lister ind under huden på én, mens Peter Dombernowsky og Johannes Hejl maler med de dybe toner. Samtidig bliver Krills blide og rene stemme, hvor alt kraften ligger nedenunder og lurer, fremstillet i direkte kontrast til Nikolaj Heymans skæve distortionguitar.

I løbet koncerten fik Western Stars hjælp fra Anders Pedersen, først på lap steel guitar og siden på akustisk, og Henrik Silver på tangenter, mens Johannes Hejl skiftede til marimba, og Cecilie Kril greb bassen. Det gjorde kun musikken mere fyldig med endnu mere undertone og harmoni op mod Heymans markante guitar.

Teknisk er der ikke en finger at sætte på Western Stars, der med lette spring tager fra de helt stille americana-sange, over kombinationerne mellem de vilde guitarer og blide vokaler og til mere regulære rocknumre, hvor Dombernowsky for første gang smider køller, maracas og whiskers og spiller en 1-2-3-4-rocktromme.

Men netop i rocknumrene taber Western Stars kvaliteterne. Teknisk er det præcist lige på millimeteren, men rocken virker en smule ordinær, og Cecilia Krills stemme går fra at være fortryllende og magisk til at være stærk men også lidt kedelig. Samtidig bør man tage i betragtning, at halvdelen af publikum i Voxhall var siddende – og blev siddende, og måske var lidt utaknemmelige i forhold til den rockede del af sættet.

Alligevel var overgangen fra det stille, melodiske og kraftundertrykkende country/americana til rocken uklar og på aftenen lidt unødvendig. Det brød ganske enkelt med den ellers gode stime, som jeg personligt glæder mig til at nyde, når ”Watching You Try” kommer den 25. februar. Til slut vendte Western Stars heldigvis kort tilbage til den drømmende og kontrastfulde stil med nummeret ”When We Dance Below”.
(****)

DeSoto Caucus
DeSoto Caucus består af Anders Pedersen, Peter Dombernowsky og Thøger Lund, der i løbet af de seneste fem år har været med i Howe Gelbs americana-inspirerede Giant Sand. Giant Sand har eksisteret siden midt-firserne med skiftende besætning, og mens Howe Gelb er midt i et andet soloprojekt, så danser musene på bordet, om man så må sige.

På trods af at trioen har spillet mange koncerter sammen, var aftenens optræden altså blot deres anden som DeSoto, og det bar de første tre numre præg af. Anders Pedersen og co. havde småproblemer med teknikken, og samtidig havde man også på fornemmelsen, at bandet manglede rutine og retning på deres nye numre.

Åbningsnummerene ”Running Out Of Heroes” og ”Imply Or Implode” er hyggelige americana-numre med lidt Beck, Neil Young og hammond-orgel indover. Det er fine numre, ingen tvivl, men live-versionen gav ikke meget ekstra i forhold til versionerne på debutpladen, "EliteContinentalCustomClub", der ”i al hemmelighed”, som Anders Pedersen udtrykte det, udkommer den 18. februar.

Men efter den lidt svingende start fandt trioen pludselig på plads. Trio er desuden en slem underdrivelse, da der under koncerten gennemsnitligt var syv musikere på scenen, og det gav fuldt udbytte ved koncertens klare højdepunkt: ”Lunaful”.

”Lunaful” er ganske simpelt et fantastisk stemningsfuldt, instrumentalt nummer, baseret på Karin Jönssons klassiker "Hvorfor Er Lykken Så Lunefuld". Anders Pedersens skærende og tunge guitar blev suppleret både af Henrik ”Tom Waits” Silvers klaver og Nikolaj Heymans hammondorgel. Samtidig havde Peter Dombernowsky, der vel bedst kan beskrives som percussionist, selvom han sidder bag et trommesæt, travlt med at fylde resten af lydbilledet ud med køller og værk. Med masser af tangenter, to guitarer, bas og trommer skulle man tro, at lydbilledet var overmættet, men hver eneste instrument skar klart igennem, og Jakob Buchanons elegante og jazzede overgang til ”Weary Talking Blues” på flygelhorn var en fabelagtigt tilføjelse til det stemningsfulde og melodiske americana.

Derefter var det lige ud af landevejen og sikkert hjem for DeSoto, der med på ”Ride On” og ”Wonders & Blunders” gav plads til gæsteoptræden fra Marie Frank, som forsanger Anders Pedersen danner par med. Thøger Lund (guitar) var relativt anonym med sin guitar, men hans høje vokal supplerede udmærket på de stille numre. Efter 40 ret korte minutter takkede bandet af, men kom tilbage med to rockede ekstranumre i selskab med Cecilia Krill (fra Western Stars), hvor Nikolaj Heyman for en kort stund droppede marimbaen og fandt en kold ølflaske at slå på.

På trods af den lidt korte koncert med den svingende start var de 25 effektive minutter et spændende og stilsikkert bekendtskab, som giver et lyst blik for fremtiden. Om man placerer DeSoto Caucus i genren americana eller som indie, eller bare som skæve melodier med et stærkt lydbillede, er som sådan ligegyldigt. Ingen andre lyder som DeSoto herhjemme, og de er et spændende bekendtskab, om det er på debutpladen, som sagtens kan gå hen at vinde anmeldernes gunst, eller live, når det hele klapper.

Indtil videre har bandet seks jobs på deres Danmarksturné, heraf flere sammen med Western Stars. Trioen har desuden allerede proklameret, at de på et senere tidspunkt skal tilbage til Giant Sand og Howe Gelb, der har givet en hånd med på debutpladen.
(****)