Vieux Farka Touré: Global, København

Vieux Farka Touré, Global, København

Vieux Farka Touré: Global, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Han er 27 år, og der er noget uregerligt over ham, som han står centralt på scenen med sin halvakustiske Yamaha-guitar og spiller op til narrestreger. Bag ham pisker en ung og langhåret knægt fra New York, Tim Keiper er hans navn, trommerne frem med samme energi. Og på scenen er den anden guitarist og perkussionisten gamle folk fra farens band, der i dette orkester får lov til at leve alle deres gamle rockdrømme ud. For unge Farka Toure vil skam farens musik og blues, men han har en kant. Og så spiller han med en rockguitarists attack, med suveræn fingerspil i stedet for plekter.

Resultatet er snart, at salen koger. Selv farens klassikere, som han spiller to af, får en anden fart og intensitet, og Vieux Farka Toure er en anden slags guitarist, som sine steder minder om nogle af de andre fartdjævle fra Mali, der også spiller guitar "like ringing a bell". Jeg tænker først og fremmest på Lobi Traoré og til dels på Amadou Bagayoko fra succesduoen Amadou & Maryam.

Vieux Farka Toure vender tilbage til Danmark for at spille på Roskilde Festival, og her er han blevet lovet en scene, hvor det rockende er i centrum. Hvilket helt sikkert passer fint for en mand, der i sættet på Global havde indkorporeret et gammelt Jimi Hendrix-nummer og givet det en gang afrikansk rytmik. Slap af, hvor lige det nummer rykkede.

Det var et rigtigt natklub-job, vi var vidne til, og der kom for alvor gang i sagerne, de to gange, hvor stjernen selv kom ned på dansegulvet og opfordrede os til at tage del i festen. Vel at mærke med guitaren, som han rev riffs ud af mens han dansede. Ligesom han på et tidspunkt i dansen i stil med samme Hendrix tog guitaren op bag hovedet, og bankede rundgangene afsted. Hans stemme var der heller ikke noget galt med. Jeg kan godt forstå, at faren Ali Farka Touré (1939-2006) overgav sig med glæde, for sønnen er altså ikke til at styre på en tønde land, og har samme gnistrende talent.

Fed koncert, der uden tvivl var begyndelsen til noget meget stort.