Ministry: The Forum, London

Ministry, The Forum, London

Ministry: The Forum, London

Anmeldt af Nicolai Hartvig | GAFFA

Ministry med industrial metallens grand ol' man Al Jourgensen siger "Adios Motherf**cker" med deres erklærede afskedsturne CU Latour.

"Terror in din baghave." George W. Bush, overgreb i Abu Ghraib-fængslet i Irak. Atombomber, Fox News og CNN. Ronald Reagan. Venezuelas president Hugo Chavez, Olieselskabet Mobils logo. Osama bin Laden og jihad.

Derefter en trash metal-udgave af Louis Armstrong's "What A Wonderful World".

Al Jourgensen og Ministry havde åbenlyst stadig meget politisk på hjerte, da de gav London en bid af bandets erklærede afskedsturné. Det virker en smule som om, at Jourgensen har valgt at drage på en sidste mission for eftertrykkeligt at give sit besyv med om verdens tilstand. Med en bedre mulighed for at få en demokratisk præsident flyttet ind i Det Hvide Hus efter November kan det jo også være et godt tidspunkt at stoppe.

Men til det sidste sparkede industrial-metallens grand ol' man sit budskab om anarkisk modstand kontant i nakken på de cirka 2000 fans, der havde stuvet sig ind i The Forum.

Jourgensen fejrer i år fødselsdag med 50 lys og gjorde til denne koncert figur som en mere sprængfarlig Ozzy Osbourne. Han svingede med et mikrofonstativ tilsyneladende lavet af menneskeknogler og Texas Longhorn, mens han lavede grimasser til publikum. Greb til en hvid kisteformet guitar på de sidste numre. Pumpede næven i vejret, mens han betragtede fansene gennem tykke solbriller. Sangeren ser markant ældre og tungere ud end tidligere, men har hverken mistet energi eller rock'n'roll humor. "Jeg har et ord til jer i aften. Nej, tre ord. "Drink ... and get naked," skreg han, før han opfordrede publikum til at skrige "ZZ Top."

Jourgensens skiftevis skrålende og hvæsende effekt-fyldte vokaler skar flot gennem den tætte torden leveret af bandets fem yderligere arbejdsheste. En tonsertung bassist stampede rundt blandt to guitarister, der udnyttede enhver sekundlang pause fra strengene til at gestikulere til publikum. Bandet spillede bag et stort metalgitter, som faktisk bidrog til en mere intens koncert og på intet tidspunkt afskar publikum fra musikerne – selv om det måske var praktisk når folk kom rullende ind mod scenerne, inden deres crowdsurf endte i armene på en sikkerhedsvagt.

Første halvdel af koncerten var helliget den seneste – og efter bandets eget udsagn sidste – plade "The Last Sucker", mens anden time var om noget en best-of af tidlige plader, "Filth Pig" og enkelte numre fra de senere år. Alt sammen flankeret af store videoskærme med kavalkader af politisk kritik. "Watch Yourself" blev dedikeret til folk, der er blevet nægtet deres rettigheder. N.W.O. indledtes med "Kan I huske den første Bush? Det kan vi…". Og så handler "No W" jo naturligvis om Amerikas "fucking idiot president."

Men koncerten imponerede først og fremmest med en helstøbt lyd, der dannede fast ramme om alle sange. Ministry viste igen, at de kan spille på flere tangenter og niveauer, fra den altopslugende rus forrest i moshpitten til en mere afslappet nydelse af koncertens næsten hypnotiske helhed fra de bageste rækker.

Ministry spillede således hårdt og engagerende, men publikum var uberettiget lidt for tamt. Anti-Bush-slogans'ene drog ingen overbevisende applaus, og bifaldet begyndte faktisk først, da bandet hev klassikerne "N.W.O." og "Just One Fix" fra gennembrudspladen "Psalm 69" frem til slut. Den absolutte favorit var ikke overraskende "Thieves" fra "The Mind is a Terrible Thing to Taste", der føltes som at blive kørt over af en boremaskine – på behagelig vis.

Mon dette virkelig er Ministry's sidste turne? T-shirts er påtrykt "Adios Motherf**cker 1981-2008", og officielt er det den sidste "world tour." Hvilket dog hverken udelukker enkelte koncerter eller små serier deraf. Navnet på denne tur – CU Latour, et åbenlyst ordspil på "vi ses senere," er heller ikke en endelig dom. Første nummer fra højttalerne efter denne aftens koncert var James Bond-temaet "You Only Live Twice".

Såfremt dette skulle være enden på historien, giver Al Jourgensen og co. med denne turné fansene et sidste, effektivt og helt igennem tilfredsstillende røvspark. Al var beskeden her i London, inden bandet bukkede og forlod scenen. "We actually don't suck tonight," sagde han. Damn straight! Måske har "Uncle Al for President"-klistermærkerne ret. Noget skal den snarlige pensionist jo lave.

Ministry spiller i Vega i København 4. juni