Pilgrimz: Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk Sal, Århus

Pilgrimz, Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk Sal, Århus

Anmeldt af Roy Fogde | GAFFA

Spot Festival har aldrig lagt specielt meget vægt på den hårde rock, men det er dog en skøn tradition at slutte dagen med en gang metal. I år var det pladeaktuelle Pilgrimz, som fik æren af at lukke fredag aften ned.

Til trods for at de efterhånden har eksisteret i mange år, er Pilgrimz stadig et relativt ubeskrevet blad, som er på vej med deres debut, og som også allerede er booket til årets Roskilde Festival. Stilmæssigt ligger de i en blanding NYC hardcore, rockabilly og death metal; lidt firkantet kan man kalde det en blanding af Volbeat og Hatesphere, men det vil dog være en forsimpling af bandets udryk.

Efter en lidt sløj indledning trådte bandet i karakter og viste stort engagement og showmanship. Især forsanger Max Vegas ledte tropperne med heftig poseren, masser af attitude og et herligt mørkt growl. Det er langtfra kompliceret musik, de spiller, men derimod good-times rock 'n' roll med et pift af punk og metal, og en forkærlighed for americana og hotrods. Kvarteten har en skarp og gennemført profil, som går igen i både musik, scene, påklædning et cetera. Man kan dog frygte lidt for, at det allerede nu skarpt optrukne image på længere sigt kan virke som en hæmsko for bandet.

Dagens koncert blev dog leveret med både professionalisme og spilleglæde og et niveau af selvtillid, som ellers er uhørt for et band i jantelovens eget land. Pilgrimz mener tydeligvis selv, at de er verdens fedeste band, hvilket nok er noget af en tilsnigelse at påstå. Men de formåede dog at sparke en fest i gang, blandt det noget talsvage publikum, som var mødt op.

Med lidt held og en masse arbejde kan Pilgrimz sagtens gå hen og blive den næste store danske metal-eksportvare, og måske endda det næste Volbeat. De formåede i hvert fald at komme ud over scenekanten, en enkelt gang helt bogstaveligt, og for det segment af musikentusiaster, som ynder at drikke øl og skråle højt, virker de som et godt bud på et sikkert hit. Med en plade på vej, en optræden på Roskilde og en plads på årets Headbangers Ball tour kan den sidste halvdel af metal-året sagtens komme til at tilhøre Pilgrimz.