Are We Brothers?: Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk Sal, Århus

Are We Brothers?, Spot Festival, Musikhuset, Rytmisk Sal, Århus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Are We Brothers?, der startede som et sideprojekt og udspringer af soulfunk-bandet Gypsies, har efterhånden opnået en status, hvor sideprojektet risikerer at blive større end bandet, der startede det hele. Talentet er der, hypen og omtalen er der, og den fantastiske "Come Around", bandets signaturnummer, har vokset sig til at blive et regulært hit.

Koncerten i Ridehuset var også præget af bandets musikalske baggrund, hvor den funkede bas og de hiphop-agtige trommer, som følge af en ret dårlige lydforhold, var ekstremt dominerende, og det er, hvad der trækker denne anmeldelse fra fire til tre stjerner. Are We Brothers? er nemlig meget mere end det. Den rene guitarlyd, korarrangementerne og musikalske inspirationer fra rock'n'roll, 60'erne, lidt blues og amerikansk ørkenrock fungerer perfekt på de to-tre bedste numre. Bandet er veloplagte, glade for at være på scenen og har det tekniske overskud, der betyder, at de kan lave lange instrumentale mellemspil og jamme frit, og som i dag lire et kort cover af omkvæddet på 50 Cents "P.I.M.P." med brødrenes (?) egen lyd af mellem deres andet og tredje nummer.

Men netop under de uheldige lydforhold bliver de lange passager og de lange langsomme sange en smule kedelige, og det er synd. Det betød nemlig, at de mellemgode sange fremstod som middelmådige. Skru op for guitarerne og Lasse Bomans vokal, og find tre-fire gode sange frem fra kataloget, så har vi et rigtigt interessant navn på vores liste over bands at holde øje med i løbet af i år.