The Elephants: Spot Festival, Svalegangen, Århus

The Elephants, Spot Festival, Svalegangen, Århus

Anmeldt af Daniel Schougaard, MyMusic.dk | GAFFA

Der er forbløffende få mennesker i Svalegangens sal kort før midnat, umiddelbart inden The Elephants indtager scenen. Godt og vel 20 mennesker har sat sig på gulvet langs med væggene, og gulvet ligger faretruende åbent foran scenen. Efter at have hørt personalet bag baren tale om, at der i løbet af hele festivalen kun er solgt fem fustager fadøl, af de i alt 60 bestilte, og at publikum generelt har svigtet det udmærkede spillested under Spot, er det med en vis justering af de ellers høje forventninger, at jeg begiver mig ind i salen til aftenens koncert.

Der var dog absolut intet at være bange for. For da The Elephants går på, cirka fem minutter efter mine velmenende bekymringer, har der indfundet sig en ganske fornuftig størrelse publikum. Et fremmøde på godt og vel en tredjedel af salens kapacitet kan absolut være bedre, men The Elephants har tænkt sig at lave en fest uanset hvad.

Og det gør de så. Retningen udstikkes med det friske nummer "Obvious", der åbner ballet, og ret længe går der da heller ikke, før de forreste rækker danser lystigt derudad. Legesygt og livsbekræftende pop og rock med forkærlighed for de gamle surferdrenge The Beach Boys, serveret med store smil. Elefanterne er veloplagte, og det smitter. Fem mand og en kvindelig lead-guitarist høj er bandet, hvis selvbetitlede debutalbum er blevet udgivet i både Skandinavien, Tyskland, Østrig, Schweiz, Benelux og ikke mindst Storbritannien.

Ud over rosende ord og en udnævnelse til "Band Of The Day" i det engelske dagblad The Guardian er det blevet til live-turnéer i blandt andet Tyskland og England, og det er tydeligt at mærke, at The Elephants har live-erfaring. Forsanger og guitarist Bjarke Bendtsen tager sig gerne tid til korte introduktioner af numrene med en afvæbnende humoristisk tilgang og leverer i øvrigt sin glimrende vokal i samme let tilbagelænede stil. Lead-guitarist og medsangerinde Martine Madsen supplerer med kvindelig vokal på smuk vis, hvilket er bare én af de utallige måder, som The Elephants formår at variere deres friske arrangementer på. Noget, de tydeligvis vægter højt, og som nærværende anmelder kun har ros til overs for.

Ukulele, woodblocks, trompet, mundharpe, claves, tambourin, lejetøjskeyboard, guiro, bedre kendt som "rytmisk franskbrød", og noget så usædvanligt som theremin er blot nogle af de instrumenter, som gruppen tager i brug undervejs, og det fungerer perfekt. Thereminen, bedre kendt som gyserlyden fra ugudeligt dårlige film fra 70'erne, betjenes af Mads Ringblom, og det er ikke bare fedt at lytte til, men også en fornøjelse at iagttage. Som en anden troldmand står han der med lyden i sin hule hånd, og især på nummeret, "Turtle Struggle" får vi lov at opleve thereminens magiske kræfter.

Med de tre ørehængere, "Obvious", "Caroline Knows" og slutteligt "Shivers" strategisk placeret som henholdsvis første, femte og sidste nummer havde The Elephants strikket et en velfungerende og effektiv sætliste sammen, der kun tabte pusten en lille smule ved det næstsidste nummer, hvor en rotationsrunde med Mads Ringblom på guitar, Martine Madsen på trommer og trommeslager Kim Vestergaard på horn fik sat begivenhederne lidt ned i gear. Afslutningsnummeret "Shivers" fik dog alligevel stemningen løftet op på sit absolutte højdepunkt, og alle, der forlod Svalegangen videre ud i det århusianske natteliv, havde nævnte nummers uundgåelige "sætter sig fast på hjernen"-blæser-kor-tema på læberne. Det var en fornøjelse.