My Evil Twin: Spot Festival, Svalegangen, Århus

My Evil Twin, Spot Festival, Svalegangen, Århus

Anmeldt af Mads Heinesen, MyMusic.dk | GAFFA

Spot-debutanterne My Evil Twin består af en flok kompetente og sammenspillede musikere, som formåede at skabe en god kulisse til forsanger Cecilie Enevold Nielsens iørefaldende og dystre indie-kompositioner. Bandet har endnu ikke udgivet noget, men har alligevel tiltrukket sig opmærksomhed via en topplacering på Det Elektriske Barometer.

Det lod dog ikke rigtigt til, at gruppen havde gjort sig nogle tanker om deres sceneoptræden. Musikken ville næsten have klaret sig bedre, hvis lyset havde været slukket, og man ikke havde behøvet at skulle forholde sig til deres visuelle profil, som bestod af fem ubevægelige sortklædte gestalter på en mørk scene.

Der blev ikke mæglet et ord, ud over "Vi er My Evil Twin", og på nær guitaristen, som ind imellem så ud, som om han rent faktisk kunne lide, hvad han lavede, var resten af bandet anonyme, og forsanger Cecilie Enevold Nielsen var alt for tillukket til at give publikum indblik i hendes personlighed. Man kunne heller ikke tyde et eneste ord fra hendes mund, hvilket ikke skyldtes lydproblemer, for vokalen lå fint placeret i lydbilledet – det var snarere på grund af hendes spæde, hviskende og utydelige sangstil, som ikke rigtig kom til sin ret på scenen. Det skal dog med, at det fungerer glimrende på MySpace, hvor den charmerende stemme fremstår mere skarpt i de sprøde produktioner.

Koncerten viste My Evil Twin som et studie- og øvelokaleprojekt, som endnu ikke har fundet sine ben i livesammenhæng, så man ender desværre op med ikke at have fået særlig mange indtryk ud over nogle sortklædte mennesker, som spiller indiepop en sen aftentime. Det er svært at se, hvorledes bandet skiller sig ud fra mængden live, og denne aften hvad My Evil Twin egentlig ville publikum.