Choir Of Young Believers: Roskilde Festival, Pavilion

Choir Of Young Believers, Roskilde Festival, Pavilion

Anmeldt af Michael José Gonzalez | GAFFA

Der er godt fyldt op foran Pavilion til denne scenes åbningskoncert uden tilnavnet ”Junior”, og forventningerne blandt de fremmødte festivalgængere er tydeligt høje. Otte mand store Choir Of Young Believers går på scenen klokken 18.30 sharp med en klædelig ydmyghed, og forsanger Jannis Noya Makrigiannis, der, ligesom så mange af hans musikalsk-melankolske åndsfæller, har ladet skægget gro, begynder med indfølt sang det første nummer.

Musikken er melankolsk, afdæmpet og ved første ørekast ganske udmærket, men ligeså stille vokser nummeret for øjnene af publikum, og da ”the choir” indfinder sig, fornemmer man tydeligt, at der er gode ting i vente for den del af festivalens publikum, der har fravalgt Teitur, Orishas, Dengue Fever og Duffy.

Lyden er virkelig fremragende på Pavilion-scenen, der i dagene op til festivalens start har præsenteret en række upcoming bands. Til disse ”warm up”-koncerter har lyden bestemt været af svingende kvalitet, men her er den knivskarp, og Choir Of Young Believers' yderst smukke numre når krystalklart ud til punlikum. Især kontrasten mellem Jannis Noya Makrigiannis' sang og de meget storslåede kor giver en vellykket dynamik, der bestemt ikke er så forudsigelig, som den lyder på papiret. Tværtimod.

Violin og cello smyger sig sørgmodigt imellem den øvrige instrumentalisering i bandets på én gang skrøbelige og bombastiske numre og fremkalder følelser, som kan sammenlignes med dem, man oplever, når Nick Cave And The Bad Seeds' mesterlige ”No More Shall We Part” gennemlyttes. Fyldige lydbilleder invaderer den sparsomme og yderst overophedede plads mellem publikum, og det står hurtigt klart, at Choir Of Young Believers også rent tekstmæssigt har noget at byde på. Løbende opfanger man små lyriske guldkorn koncerten igennem.

Der er et forfriskende element af underspillet vildskab i bandets optræden, og der spilles stramt, gennemført og med stor overbevisning. Selve rammerne for koncerten kunne dog have været bedre. En lidt laverestående sol samt et mindre og mere intimt spillested kunne have løftet koncerten op på et plan, hvor en eller måske endda to ekstra stjerner til de troende unges kor kunne komme på tale. Herfra skal der altså lyde en stor opfordring til at tage ud og opleve Choir Of Young Believers, for holder de standarten fra denne torsdags Pavilion-koncert, går man næppe skuffet fra bandets øvrige spillejobs.

Undertegnede glæder sig i hvert fald til at bandets debut-album udkommer til september, så sangene og de storslåede arrangementer kan få lov til at vokse og folde sig ud hjemme på pladespilleren, som tilfældet var til denne Pavilion-åbningskoncert, der lover godt både for scenens yderligere koncerter rent lydmæssigt og for Choir Of Young Believers' fremtidige karriere. Godt gået.