Kate Nash: Roskilde Festival, Odeon

Kate Nash, Roskilde Festival, Odeon

Kate Nash: Roskilde Festival, Odeon

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Kate Nash hører til det talentfulde kuld af nye britiske kvindlige solister, der er dukket frem i de sidste par år, som også Duffy, der spillede torsdag aften på Arena, er iblandt. Kate Nash har dog mere til fælles med artister som Mike Skinner fra The Streets og Lily Allen på grund af deres karakteriske måde at synge på, som er en blanding mellem traditionel singer/songwriting og rap. Ordene bliver nærmere talt end sunget, og dét i ekspresfart om historier fra hverdagen.

Der var også fart over feltet fra begyndelsen af koncerten på Odeon fredag over middag. Kate Nash, i blå kjole og rødt bælte sad ved klaveret og lagde ud med en af træfferne fra hendes debutalbum "Made Of Bricks", "Pumpkin Soup", i et højt, nærmest forceret tempo. Sådan fortsatte de næste par numre med opskruet tempo, før klaverbokseren rejste sig og greb sin akustiske guitar og satte tempoet en anelse ned med sangen "Birds".

Kate Nash benyttede herefter midten af sættet til at præsentere et par nye numre, før hun igen satte sig bag klaveret og med et af hendes store hits, "Mouthwash", fik publikum til at tænde igen. Sidste halvdel af koncerten var i det hele taget klart bedst, og Nash havde selvfølgelig også gemt et par gode punches som "Skeleton Song" og "Foundations" til slutningen.

Som for enhver anden bokser gælder det, at det sidste slag, det sidste indtryk, er vigtigt. Også for klaverbokseren Kate Nash, der fik sat et par gode stød ind til sidst. Publikum var begejstrede, og havde hende som vinder med tilsyneladende klare dommerstemmer.