x
The Notwist: Roskilde Festival, Astoria

The Notwist, Roskilde Festival, Astoria

The Notwist: Roskilde Festival, Astoria

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Allerførst en stor ros til Roskilde Festival for nytænkning inden for sceneopbygningen af Astoria. Det er lykkedes at skabe en klubscene med barer og discokugler, så man tror, at man befinder sig i en dunkel klub i London og ikke i et telt midt på en dyrskueplads ved højlys dag.

Inde i den dunkle klub stod de tyske indie/electronica- veteraner The Notwist klar med brødreparret Markus og Michael Acher ved roret. Bandet er kendt for sin blanding af indierock og electronica, et miks som nogle har døbt indietronica.

Denne tidlige aften var det mest indierocken, der fik frit spil. Eksplosioner af støjende guitarflader, der bare fortsatte, sendte de fem tyskere i retning mod forsvarsløse ører.

Den underspillethed, der normalt præger The Notwists album, hvor basal indierock svæver over en bund af programmerede beats, syrede ved koncerten for ofte ud i knitrende elektronik og sonisk guitarstøj.
Det stemningsfulde og det indfølte blev skubbet i baggrunden til fordel for volumneknapper i bund. Skrabet tysk minimalisme blev til en lidt for fed Othellolagkage af støj.

Ødelægge små indie-perler som "Pick Up The Phone", "This Room" og det afsluttende nummer "Pilot" kunne de dog ikke, men ingen tvivl om, at den stramme minimalisme, der normalt er bandets største force klæder bandets kompositioner bedre.

Less is more som englænderne siger. Måske den læresætning var gået tabt i den tyske eftersynkronisering.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA