Hot Chip: Roskilde Festival, Arena

Hot Chip, Roskilde Festival, Arena

Hot Chip: Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Thomas Borre | GAFFA

Engelske hot Chip leverede en højenergisk fest, da de søndag aften forvandlede Arena til en sydende dansekedel med sveden dryppende fra teltdugens inderside. Også udenfor blev der vådt, for aftenhimlen åbnede sig pludseligt over Roskilde.

Hot Chip havde strategisk korrekt valgt at satse på højtempo-fest frem for at vise sig fra den lavmælte og introverte side, der ligeledes er en del af kvintettens mangefacetterede udtryk. Det kunne da have været interessant at høre bandet prøve følsomme kræfter med eksempelvis Look After Me eller With Each New Day. Det var imidlertid ikke noget, man savnede under Hot Chips 60 minutter lange koncert, der bød på masser af hakkende veloplagt synth-bas, velanbragte breaks, galoperende perkussion og larmende guitar-gestikulationer – alt sammen til ære for de dansende fødder og de bankende hjerter.

Hot Chip havde ligesom på deres seneste album Made in the Dark valgt at åbne festlighederne med nummeret Out at the Pictures, og herefter blev publikum rusket rundt til genistreger som And I Was a Boy From School, Hold On og Over & Over. Ud over at være særdeles funky og fremadrettede, så udmærkede mange af fremførelserne sig ved ikke at være fuldstændig rigidt loyale over for albumforlæggene. Det gav eksempelvis plads til fine alternative vokalfraseringer fra Alexis Taylor, der dog ind i mellem var lidt sloppy med mikrofon-teknikken. Han havde jo også en guitar, nogle tangenter og perkussion, der skulle passes!

Festen kulminerede med den eminente Ready for the Floor, der pressede det fremmødte publikum endnu tættere sammen under teltdugen, der på det tidspunkt gav ly fra festivalens eneste reelle regnskylle. Herefter viste bandets sig fra en mere uhøjtidelig side, da de begav sig ud i en sentimental udgave af lilla-prinsens Princes Nothing Compares 2 U, som senere blev transformeret til den smukke In the Privacy of Our Love. Det var elegant på en både distanceret og intim måde, og at bandet så – efter høflige synkronbuk for publikum – gik af scenen til den klistrede Cyndi Lauper pop-ballade Time After Time var blot en cementering af, hvor rummeligt og overskuds-agtigt et band Hot Chip er.