Nik & Jay: Grøn Scene, Grøn Koncert, Esbjerg

Nik & Jay, Grøn Scene, Grøn Koncert, Esbjerg

Anmeldt af Jakob Østergaard Nielsen | GAFFA

Det er ikke altid til at se det, men Nik & Jay kommer rent faktisk fra Værløse. På trods af tonstung bling-bling, en angiveligt potent milliongæld (66 mio. ifølge Ekstra Bladet) og læssevis af hos, honeys og/eller bitches (i hvert fald i videoafdelingen) er de to hitmagere oprindeligt fra forstæderne, hvor det musikalske eventyr startede for år tilbage. Siden dengang er det gået jævnt stærkt for duoen, der efterhånden har solgt svimlende 400.000 album i Danmark, og hvorvidt de to kunstnerisk har introduceret et nybrud herhjemme i forhold til kommerciel hiphop, r&b og lignende eller bare er et simpelt spin-off på langt større musikalske ånder, er i den sammenhæng mere eller mindre ligegyldigt.

Sent torsdag eftermiddag stod Nik & Jay så på Grøn Scene i Esbjerg, og hurtigt stod det endda meget klart, at der vitterligt var lagt i den showmæssige kakkelovn med et i alle facetter tæt spillende band, et par røgkanoner og intet mindre end guldfarvede mikrofoner i hænderne på de to hovedpersoner. Der blev lagt fra land med et højt energiniveau, og det omfattende publikum var troligt med fra begyndelsen, og duoen kom ganske fint igennem den første håndfuld større og mindre hits. Herefter stod den på balladen ”Elsker Hende Mere”, der snildt og snedigt blev afviklet på baggrund af et halvt overliggende reggae-groove, og efterfølgende tog showet en højest overraskende drejning, da DJ Morten Breum dukkede op bagerst på scenen og fyrede op under klubkitsch som ”Show Me Love” af Robin S, der solidt blev fulgt op af et glimrende instrumentalt diskogroove udført af bandet selv for herefter at slutte med velkendte hits som ”Lækker” og ”En Dag Tilbage”.

Overordnet var duoen stærkest i de pågående rytmiske passager og knap så stærk i de sentimentale ballader, der trivielt og tandløst nærmede sig det mere eller mindre grinagtige. Live fik duo og band dog rigtig meget ud af et ellers middelmådigt materiale og kollektivt blev der leveret et gennemtænkt og forrygende show, der uden tvivl var dagens mest imponerende og medrivende. Det kan dog alligevel ikke blive til mere end fire stjerner, da show (eller show off) ikke kan gøre det alene, men umanerligt prangende var det absolut, da Nik, Jay og band vitterligt blæsendes indtog Grøn Scene lidt udenfor Esbjerg.