Nada Surf: Escenario Verde, Benicàssim

Nada Surf, Escenario Verde, Benicàssim

Nada Surf: Escenario Verde, Benicàssim

Anmeldt af Roy Fogde | GAFFA

Det er efterhånden mange år siden, folk afskrev amerikanske Nada Surf som et one hit wonder, og nu, fem album senere, er den snak endegyldigt blevet gjort grundigt til skamme. Trioen gør måske ikke det store væsen af sig hjemme i Dannevang, men her under sydens sol er de ganske populære, og det er da også fjerde gang de gæster festivalen.

Fra den første tone blev slået an i ”Hi-Speed Soul” var det talstærke publikum godt med, og der blev sunget, danset og, hvis man skal dømme efter lugten, røget en hel del ulovlige substanser. Bandets letfordøjelige poprock er et ideelt soundtrack til en moderne folkefest, og så skader det jo heller ikke at de i Matt Caws og Daniel Llorca har to sprogkyndige frontfigurer, som kan tiltale publikum på deres modersmål.

Faktisk var koncerten fyldt med små gimmicks, som for eksempel at få publikum til at synge ”fuck it”-koret i ”The Blankest Year”, eller at synkrondanse til ”Inside of Love”. Det er uden tvivl billige tricks, men det er også en hamrende effektiv måde at bringe festen ud til publikum, og det virkede unægtelig også, som om bandet hyggede sig oppe på scenen. Derudover formåede trioen at skabe et dejligt fyldigt lydbillede, blandt andet ved hjælp af Martin Wenk fra Calexico, som var med på trompet, klaver og guitar.

Det var dog en smule underligt, at koncerten kun var programsat til 50 minutter, når bandet efter undertegnedes bedste overbevisning snildt kunne have spillet det dobbelte. Vi fik de fleste af de mest kendte sange fra de tre seneste plader, samt ”80 Windows” fra ”The Proximity Effect”, mens debuten, og dermed også bandets eneste regulære hit ”Popular”, blev forbigået i tavshed.

Til trods for den noget komprimerede sætliste, var det en stabil koncert fra et band, som nærmest bliver modtaget som Benicassims fortabte sønner, til et punkt hvor selv barpersonalet har Nada Surf-T-shirts på.