Fujiya & Miyagi: Vodafone Fib Club, Benicàssim

Fujiya & Miyagi, Vodafone Fib Club, Benicàssim

Anmeldt af Pelle Sonne Lohmann | GAFFA

Engelske Fujiya & Miyagi udgav sidste år det fremragende krautrock-album ”Transparent Things”, der af undertegnede fik fem stjerner med på vejen, og som vidnede om et band med enorm flair for håndspillet og ofte funky krautrock.

Det er derfor med en vis spænding og betragtelige forventninger, at det lige netop nu gælder den engelske kvartet i levende live, lige deroppe på scenen, men det er også med en snert af ængstelighed, for sæt nu bandet ikke formår at løfte opgaven. Sæt nu at Fujiya & Miyagi alligevel er for afhængige af højteknologiske studiefaciliteter.

Det viser sig heldigvis hurtigt ikke at være tilfældet – med udflydende synths (ganske vist), en diskret og mildt huggende guitar, en særdeles prominent bas hevet langt frem i lydbilledet og indimellem ”rigtige”, yderst bastante og ultra-stramt spillede trommer lever Fujiya & Miyagi et langt stykke hen ad vejen op til deres blændende studieoptagelser.

Ved enkelte lejligheder er der noget hult og sært utilstrækkeligt over løjerne, og det er naturligvis i de passager, hvor gennemgående og væsentlige detaljer, licks og loops er klippet ud, men ændringerne og det reducerede udtryk bunder formentlig i en art selverkendelse af manglende live-formåen. Og sommetider er det fornuftigt nok ikke at prøve for hårdt.

Oftest er Fujiya & Miyagi en udtalt nydelse, og bandet leverer herligt engagerede og dunkende udgaver af lækkerbiskner fra ”Transparent Things” – heriblandt helt forrygende numre som ”Headlights”, ”Photocopier” og ”Cassettesingle”. Sættet veksler konstant mellem de hårdest pumpede krautrock-numre og de mere disko-orienterede funk-eskapader, og det er ret effektivt. Undertegnede foretrækker førstnævnte, men må samtidig sande, at det er sidstnævnte, der for alvor sparker gang i festen og får publikum helt op på dupperne.

Et andet aktiv, der nødvendigvis skal nævnes her på falderebet, er Fujiya & Miyagis vokalharmonier, der live er markant udbygget i forhold til på plade. Bandmedlemmerne bruger deres stemmer på en spændende og konstruktiv måde, og det må de endelig fortsætte med. Det er da også om noget organisk.