The National: Fiberfib.com, Benicàssim

The National, Fiberfib.com, Benicàssim

The National: Fiberfib.com, Benicàssim

Anmeldt af Pelle Sonne Lohmann | GAFFA

Amerikanske The National har for længst etableret sig som deciderede anmelder-darlings. Ikke mindst nærværende magasin har hyldet bandet og strøget stjerner ud på allermest rundhåndede facon. Men The National har sandt for dyden også fat i den lange ende med bandets melankolske og inderlige rocklyd, der både kan buldre og brage og hvisle lige så blidt. Altid med en behændigt kontrolleret orkestrering vel at mærke. Forsanger Matt Berninger er en forrygende frontfigur, der både skriver glimrende tekster, tager sig godt ud på en scene og måske allervigtigst besidder det privilegium at have en skøn vokal.

Kvintetten er denne aften udvidet med en lille blæsersektion, således at der reelt er tale om en oktet, og det klæder The Nationals massive lyd med denne udvidelse, der blot cementerer og forstærker bandets svulstige format. Adskillige numre – heriblandt især ”Baby We’ll Be Fine” og ”Fake Empire” – vinder ved mødet med disse brusende blæsere, og i det hele taget er sættet på bekostning af bandets mange ballader fortrinsvist sammensat af The Nationals mere hårdtrockende numre. ”Start A War”, ”Brainy”, ”Mistaken For Strangers”, ”Squalor Victoria” og ikke mindst ”Mr. November” er andre højdepunkter, der lige har fået et ekstra volumen-nøk i forhold til studieindspilningerne.

Når der alligevel aldrig er tale om en virkelig storslået og fuldendt oplevelse, skyldes det flere ting. Dels er bandmedlemmerne med undtagelse af førnævnte Matt Berninger temmelig intetsigende, som de står dér, støt urokkelige, dels fremstår en del numre trods de mange anstrengelser sådan lidt jævne, ja ligefrem kedelige. The National kommer aldrig for alvor ud over scenekanten og forbliver i lange perioder en lidt indadvendt størrelse – det fordrer bandets materiale måske også, men det er bare pokkers svært for alvor at blive grebet af gruppens musik og blive suget ind i selv samme, når man ikke i højere grad favnes af bandet. Især når det er lyst og først på aftenen, som det er tilfældet netop nu. Heldigvis forholder det sig dog sådan, at når The National kun leverer en indsats på det jævne, så er den stadig mere end gennemsnitlig takket være bandets stærke repertoire.