Calvin Harris: Fiberfib.com, Benicàssim

Calvin Harris, Fiberfib.com, Benicàssim

Calvin Harris: Fiberfib.com, Benicàssim

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Skotske Calvin Harris er ikke kendt for meget andet end singlen ”Acceptable In The 80's”, men det var mere end rigeligt til at trække tusindvis af feststemte til Benicàssims største telt på festivalens sidste dag.

Det, der udspillede sig, var dog en imponerende evne til at sætte gang i folk, og i løbet af et særdeles stramt sæt fik Harris teltet til at koge med sin poppede electro, der trækker på Visage og Yazoo, men tydeligvis også Daft Punk og endda Stereo MC's.

Harris debuterede sidste år med den modigt titulerede ”I Created Disco”, der ikke gjorde det store væsen af sig. Men live var det svært ikke at blive imponeret over, hvor meget liv de lidt tynde technopop-sange fik. Harris optrådte med et fuldt band, der sørgede for masser af bund og fylde, og uanset hvad han diskede op med, dansede folk til det, også langt udenfor teltet.

Harris-koncerten var sammen med Hot Chip-koncerten festivalens største fest, og efter at have bygget en stemning op i en halv time, gav han den lige en ekstra tand med hittet ”Acceptable In The 80's”.

Det kan være usædvanligt farligt at spille sit hit midt i koncerten til en festival, hvor folks opmærksomhed hurtigt kan blive rettet mod andre oplevelser. Eksempelvis udvandrede folk i hobetal til Peter, Björn & John-koncerten sidste år, lige så snart ”Young Folks” var færdig, men det skete ikke her. Harris fortsatte problemfrit festen en halv time endnu, hvor det viste sig, at han havde et es mere i ærmet.

Afslutningsnummeret ”The Girls” har åbenbart gjort et større indtryk i England end herhjemme, for den var det i høj grad engelske publikum særdeles begejstrede for. Der blev sunget med langt ud på pladsen, og med den lille overraskelse fik Calvin Harris sat punktum for en overraskende koncert, der kommer til at stå som festivalens største positive overraskelse.