Gorgoroth: Wacken Open Air, Wacken, Tyskland

Gorgoroth, Wacken Open Air, Wacken, Tyskland

Anmeldt af Kent Kirkegaard Jensen | GAFFA

Navnet de har tyvstjålet fra Tolkiens univers. Det kontroversielle show i Polen for fire år siden. De sataniske tekster. De kommer fra Norge og spiller black metal. Bogstavelig talt bloddryppende fortid. Retssager, fængselsdomme, vold. Beskidt og uregerlig fremtoning på scenen. Intern splid. Det hele emmer langt væk af mystik, ondskab og bisterhed. Gorgoroth er, om man kan lide det eller ej, noget, der sælger billetter.

Deres show startede kl. 2 om natten. Solen havde for længst gemt sig på den anden side af kloden. Selv den turde ikke møde op, trods en ellers ganske prominent tilstedeværelse i løbet af dagen, som vore svedne pander og skuldre kunne vidne om. Frontmand Gaahl tronede kl. 2 frem i et rødligt skær på scenen. Foran ham hang fire kors med nøgne mennesker, hængt op og med hætter over hovedet. To mænd og to kvinder. På hver side af scenen havde man spiddet og placeret 20-30 fårekranier, nyligt pelset og medstadig glinsende af kødets fugtighed. Scenen var i dén grad sat for endnu et kontroversielt kapitel i bandets historie.

En time i deres selskab går hurtigt. Gorgoroth blæste igennem deres velkendte live-sæt, med fanfavoritten "Incipit Satan" som bedste mulighed for publikum at skråle lidt med. For ellers kan det være svært for de uindviede at følge med i det hæsblæsende tempo af black metal, hvor guitarerne lyder som rundsave, og Nick Barker nærmest straffer sit trommesæt, som var det led i en religiøs indoktrinering af de stakkels huder, der var blevet spændt ud over tamtamerne den aften. Den uhyggelige ansigtsmaling med ligbleg underlægning, sorte rande om øjnene og blod på ansigt og arme gjorde sit til at understrege stemningen, og alt i alt leverede Gorgoroth simpelthen det perfekte, teatralske show. Det bliver ikke bedre, end det var på Black Stage fra 2 til 3 fredag nat. Trods det ukristelige tidspunkt var pladsen da også fyldt op med en tilbedende horde, der også syntes tilfredse efter seancen med King, Gaahl og co. Lige så hurtigt det var gået i gang, lige så brat sluttede det, da Gaahl uden drama lagde mikrofonen fra sig efter en times arbejde. Ingen hilsen på vej ind på scenen, og heller ingen til hverken publikum undervejs eller efter. Kun det hornede tegn ud over pladsen, imens hans sataniske skrig ramte os.

Ondt!