x
Peter Sommer: med Jonas Breum, Lise Westzyntius, Jøden, DJ Static og Simon Kvamm, Sangskrivere I Sko

Peter Sommer, med Jonas Breum, Lise Westzyntius, Jøden, DJ Static og Simon Kvamm, Danmarks Smukkeste Festival

Peter Sommer: med Jonas Breum, Lise Westzyntius, Jøden, DJ Static og Simon Kvamm, Sangskrivere I Sko

Anmeldt af Erik Barkman | GAFFA

Konceptet er indlysende nok: En eller flere kendte sangskrivere agerer værter for to-tre-fire mindre kendte sangskrivere. Alle bidrager med sange, så publikum i den bedste af alle verdener kommer for at høre deres favoritter – og opdager spændende nye navne undervejs. Risikoen er lige så åbenlys: At de kendte navne stjæler spotlyset og de mindre kendte reduceres til pauseunderholdning.

I dag var det så Peter Sommers tur til at agere trækplaster for håndplukkede navne, specifikt kæresten Lise Westzynthius og vennen Jonas Breum (Breumm). Han gjorde sit bedste for at levne plads til sine med-sangskrivere, men i praksis var der aldrig tvivl om, hvem der tegnede koncerten for Skanderborg-publikummerne.

For ligesom at understrege, at sangskriver-koncerter kan være meget andet end guitar, vokal og selvbiografiske tekster, åbnede DJ Static ballet med et hårdtslående remix af Sommers ”Sandhed nr. 502”. Det blev langtfra koncertens eneste forfriskende genre-eksperiment.

Efter en scratchet DJ Static-præsentation af Jacob Haugaard, der så præsenterede Peter Sommer, leverede værten en psykedelisk svævende sag med akustisk og Daniel Lanois-inspireret elektrisk guitar. Så var scenen sat for første gæst, Jonas Breum.

Alene på scenen med sin guitar og sin stemme gav han tre Breumm-numre og to sange fra hans tidligere orkester, Coolsville. De stille sange virkede bedst i skrabet arrangement, men Breum slap helskindet fra alle fem forsøg – også selvom de helt store åbenbaringer udeblev. Også for publikum, lod det til: Mange snakkede det meste af vejen gennem Breums fine mini-sæt.

Tilbage på scenen med Peter Sommer, der havde nye tricks i ærmet. ”Man Hamrer Løs På En Åben Dør” tilførtes et tungt DJ Static-beat og gæsterap fra Skanderborg-hjemmedrengen Jøden med overraskende vellykkede resultater. Et stykke fra den Sommer, de fleste kender, og så meget desto mere interessant.

- Hvis I kan lide sådan noget, som jeg plejer at spille, skulle I tage at lytte til kvinden, jeg elsker, opfordrede Peter Sommer og gik igen.

Lise Westzynthius kvitterede med en håndfuld inderlige og indadvendte sange. Først alene med flygel og laptop, siden i selskab med Frederik Thaae alias A Kid Hereafter på bas og backingvokal. Hendes skønhedssøgende, internationale sound mindede ikke nær så meget om Sommers udadvendte danskhed, som gemalen lod forstå, men publikum lyttede høfligt alligevel – i hvert fald med det ene øre.

Ind med Sommer, ud med Thaae. Først en fornem udgave af ”Sang til Bo” med Westzynthius ved flyglet, siden aftenens clou: Et helt nyt nummer skrevet og fremført med Simon og Stefan Kvamm.

”Det her har I garanteret aldrig hørt før!” lovede Peter Sommer og gav sig i kast med noget, der bedst kan beskrives som Nephew udsat for minimalistisk electronica og Peter Sommer-vokaler. Indslaget skuffede ikke: Kvamm og Sommer klædte hinanden overraskende godt, og sangen rummede en slagkraftig alvor, der bekom dem begge.

Alt i alt en vellykket pakkekoncert med dygtige gæster og en vært i sprudlende topform. Men hvor mange nye opdagelser, Skanderborg-publikummet reelt gjorde denne eftermiddag – det må siges at være et åbent spørgsmål.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA