Kings Of Dark Disco: Oppenheimers Eftermiddag, VoxHall, Århus

Kings Of Dark Disco, Oppenheimers Eftermiddag, VoxHall, Århus

Århusianske Kings Of Dark Disco var femte og næstsidste orkester ved upcoming-festivalen Oppenheimers Eftermiddag. Betegnelsen "dark disco" associerer jeg i første omgang med engelske Editors, der har brugt det om sig selv, men det passer faktisk mindst lige så godt på århusianerne. De spiller nemlig en blanding af guitarrock med en mørk undertone, ikke mindst gennem forsanger Jon "Übermensch" Grimms dybe og let teatralske vokal, og så disko, som ofte kommer frem via præindspillede rytmespor og keyboardflader. En slags new rave, om man vil - eller som gruppen selv siger på deres MySpace-profil: "We do new rave no rave style". Dén kombination fungerede fint på VoxHall, hvor kvartetten fik sat fut i masser af dansesko i den nu næsten fyldte sal. Der var gang i den, og så kunne man til nød se gennem fingre med, at en så relativt stor del af musikken kom fra præindspillede backtracks - som Jon Grimm oven i købet af og til spillede "luft-keyboard" til. Tekstmæssigt måtte man også finde sig i en tilsyneladende mangel på variation, når gruppen gik fra en sang med titlen "Death Discothéque" til én, der hed "Dark Disco". Men som der står på deres MySpace-profil: "It it's not a slogan, it's not worth singing."

Også visuelt var der noget af komme efter: Mange kunstnere har gennem tiden optrådt med diskokugler, men Kings Of Dark Disco er vist de første, der har fundet på at skære dem over og bruge dem som hovedbeklædning. Men det gjorde Kings Of Dark Disco, i hvert fald Jon Grimm, i et enkelt nummer, ligesom et par publikummer fik lov at prøve hovedpryden. Kings Of Dark Disco er et band, der måske ikke har så mange strenge at spille på, men dem, de behersker, betjener de så med stor autoritet. Tak for festen.