Wilco: San Francisco Outside Lands, Twin Peaks Stage

Wilco, San Francisco Outside Lands, Twin Peaks Stage

Anmeldt af Patrick Buijten | GAFFA

Den sidste dag på Outside Lands havde noget, som man ikke havde set i San Francisco i over en måned: Solskin. Mange af festivaldeltagerne, som havde forberedt sig på det kolde vejr, smed de fleste af de mange lag tøj for at slikke sol og nyde musikken. Stemningen blandt publikum var derfor høj, og alle var forberedte på at se en god koncert, og Wilco skuffede bestemt ikke.

Ligeså fluks frontmand Jeff Tweedy dukkede op på scenen, gik publikum amok. Det syntes tydeligt, at Tweedy følte sig ganske godt hjemme, efter at have spillet en solokoncert præcis samme sted for under et år siden i forbindelse med San Franciscos Bluegrass Festival. Han var i rigtig godt, jovialt humør og sagde ligefrem, at San Francisco var hjemstedet for verdens bedste koncertgængere, hvilket naturligvis affødte en tordnende applaus fra publikum.

Hele vejen gennem sættet morede Tweedy sig med sine tilhørere. En fan råbte ”I love you, Jeff!”, hvortil han svarede ”I love you too, crazy person!”, og da bandet senere spillede ”I’m The Man That Loves You”, sang Tweedy titlen som om han sang den til denne fan, hvilket resulterede i både latter og jubel fra publikum. Generelt fungerede Wilco glimrende foran et stort publikum, og guitarist Nels Cline, som først kom med i 2004, spillede som havde han været med fra begyndelsen. Tweedy lavede ivrigt sjov med Cline, men sikrede sig også, at han fik credit for en af de mange guitarsoli, som han imponerede publikum med.

At bandet nød at være på scenen skinnede tydeligt igennem i musikken. Med et ekstensivt katalog at vælge sange fra blev det til både fanfavoritter og en pose overraskelser. Wilco er kendt for deres evne til at spille et nyt sæt ved hver eneste koncert, så hvis man forsøger at forudsige, hvad de vil spille, går man altid galt i byen. Denne koncerts fantastiske sæt inkluderede således den sjælfulde ”Impossible Germany” og den vokalstærke ”Hate It Here” fra det seneste album, ”Sky Blue Sky”. Sikre hits som ”California Stars”, ”Jesus Etc” og ”Hummingbird” blev også spillet – til publikums ekstra store glæde.

Da det blev tid til at forlade scenen, erkendte publikum det pænt. Dette var festivalens sidste koncert – i hvert fald for dem. Jack Johnson var stadig i vente, men den efterfølgende mumlen afslørede en generel mangel på interesse for at høre Johnson spille, og med et kig tilbage på festivalens tre dage, står det ganske klart, at Wilco var en af de få virkeligt skinnende stjerner på en ellers relativt klar himmel.