The Holiday Show: Pakhuset, Århus

The Holiday Show, Pakhuset, Århus

The Holiday Show: Pakhuset, Århus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Den københavnske kvartet, The Holiday Show, der udgiver deres debutalbum med titlen "We Are Popular" om en måneds tid, vandt først et MyMusic-legat, har spillet på Spot og Danmarks Smukkeste Festival, og været testet på Det Elektriske Barometer. Hverken bandnavn eller titlen på pladen antyder, at deres musik er andet end naiv, ligesom de første 10-15 takter af koncerten - men jeg antager, at det er deliberativt, for udover at mestre den gode popmelodi, det simple og naive, så er The Holiday Show også underfundig, boblende, frisk, elektronisk knitrende, kompliceret/avanceret, og deres pop smelter sammen med elektropop og andre gange afdæmpet country (?).

Sidstnævnte er affødt af to fakta: forsanger Casper Castellos western-guitar og én af aftenens bedste numre, "I Love The Light", der lige umiddelbart og mod min egen forventning til koncerten minder om alternativ country-stemningen på Swan Lees "Swan Lee". Men den sammenligning er en detour i forhold til The Holiday Shows signaturlyd - hurtig, intelligent elektro-indie-pop - som faktisk læner sig vanvittigt tæt op af lyden fra opkomlingene fra australske Cut Copy, selvom Holiday Show naturligvis har lavet musik langt inden, de australske kolleger slog igennem.

Pakhuset kan være et utaknemmeligt stort spillested, og debutanterne kunne hverken publikumsmæssigt eller sonisk udfylde det rum. Med kun et endnu uudgivet popalbum på sætlisten må der uundgåeligt også komme nogle numre, som rammer ned på et gennemsnitligt niveau, men så meget desto mere plads til sammenligning med hitpotentialet i for eksempel det tredje nummer "Buy Myself A House" og førnævnte "I Love The Light". Bandet er bedst i højt, dansabelt tempo, med gode instrumentale mellemstykker, men når tempoet er lavt og lyden skrællet til naiv pop, så er der udfald, når trommerne bliver for simple eller falsetten nær-falsk.

Afslutningen skulle angiveligt have fungeret som en hitparade startende med den lidt irriterende "Tv-show" og le grand finale med "Always Something Missing" - men netop de to simple og direkte popkompositioner blev udstillet i forhold til koncertens andet- og tredjesidste numre: dem fantastiske knitrende, energiske "Depression Kid" med en cool jammende afslutning og den storladne "We Are Popular" derpå.

The Holiday Show har tydeligt potentiale, mestrer både pop og elektro i sangskrivningen, har variation både i synth og trommer, men også et stykke vej endnu, men tænker vi højt frem til album nummer to, fire-fem radiohits og et stopfyldt spillested, så kan jeg ikke se begrænsninger på den fest.