Munck // Johnson: Musikcaféen, Århus

Munck // Johnson, Musikcaféen, Århus

Munck // Johnson: Musikcaféen, Århus

Egentlig var det de nylige albumdebutanter Our Broken Garden, der skulle have spillet denne aften i Musikcaféen, men gruppen havde måttet aflyse grundet sygdom, og i stedet var Munck//Johnson alias sangerinde Camilla Munck og guitarist Moogie Johnson indkaldt med kort varsel. Moogie Johnson spiller dog også bas i Our Broken Garden, og begge grupper byder på melankolsk musik med en længselsfuld kvindestemme i front, så det smagte lidt af fugl.

Munck//Johnson er på vej med deres tredje album, og fra den fik vi flere smagsprøver sammen med godbidder fra deres to tidligere udspil. Live er setuppet endnu mere enkelt end på cd: Der er simpelthen kun Camilla Muncks stemme og Moogie Johnsons akustiske guitar og korvokal. Og det viste sig at være mere end rigeligt. Mod alle odds forholdt det siddende publikum – stort set – sig stille, mens Munck//Johnson fremførte deres meget afdæmpede og dybt melankolske sange. Måske var årsagen, at Camilla Munck har en af de smukkeste sangstemmer her til lands. Klokkeren og uendelig længselsfuld, som en prærieulv hylende mod månen. En anden grund kunne være, at Munck//Johnson skriver den ene skønne sang efter den anden, med elementer af både folk og country. En tredje årsag, at Moogie Johnson leverer fortrinligt, sparsomt, men uhyre effektivt guitarspil og har en fortrinlig korstemme, der lægger sig tæt op ad Muncks fraseringer. De to vokaler passer til hinanden som yin til yang.

I tre kvarter var Musikcaféen forvandlet til et rent drømmeland af blåtonet musik, og ikke engang et enkelt fejlgreb på guitaren og efterfølgende grineflip fra Munck kunne ødelægge den intime og intense stemning, hvor man næsten kunne høre en knappenål falde til jorden. Stærkt. Nu glæder jeg mig endnu mere til Munck//Johnsons kommende album.