Natacha Atlas: med The Mazeeka Ensemble: Ana Hina

Natacha Atlas
med The Mazeeka Ensemble: Ana Hina

Album / World Village
Udgivelse D. 22.09.2008
Torben Holleufer

Natacha Atlas har de seneste år betaget på festivalerne Images og Copenhagen Jazz Festival med sit klassiske ensemble under ledelse af pianisten Harvey Brough. Repertoiret har fortrinsvis været fra den klassiske ægyptiske filmmusik, altså den musik, Atlas hørte som barn i det marokkanske kvarter i Bruxelles. Først nu vover hun at røre ved de ting. Og gør det ikke så ringe endda.

Natacha Atlas har selvfølgelig i årevis levet højt på, at hun for sit vestlige publikum og anmeldere har syntes at være den eneste tilgang til arabisk musik. Det vil sige, at de myriader af sangerinder, der befolker Mellemøstens hitlister, sjældent når vores breddegrader. Og her ville hun altså få hård konkurrence.

Det være sagt, så må man anerkende, at hun går på med krum hals med åbneren, der oprindelig var sunget af det åbenbare forbillede, den libanesiske sangerinde Fairuz, som Natacha selvfølgelig ikke når til sokkeholderne. Men mindre kan altså også gøre det, for hun evner at aflevere et sangforedrag, som rammer ind i en stil, som også signalerer andre klassiske arabiske divaer som Nagat Al Seghira, og resultatet er en duft af kitsch og rosenvand, som sætter drømmene i gang. Atlas skaber en indre film med sit sangforedrag. Som på endnu en sang af Rahbani-brødrene, henholdsvis Fairuz’ mand og svoger. Sangen med titlen ”La Shou El Haki” vender og drejer sig lystigt og klæder virkeligt Natacha.

Det er selvfølgelig ikke covers hele vejen rundt, og på nogle af de tracks, hun har udviklet med Harvey Brough, fornemmer man, hvor meget det omfattende rejseri med orkestret har fået samarbejdet til at sætte sig. De passer formidabelt sammen efterhånden, og det ligner et samarbejde, som med årene virkelig har potentiale.

Arabisk plade med rutineret Atlas i fin form.