Handsome Furs: Musikcaféen, Århus

Handsome Furs, Musikcaféen, Århus

Handsome Furs: Musikcaféen, Århus

Det var et lille, stort band, der gæstede Musikcaféen fredag aften.

Montreal-duoen Handsome Furs er ikke ligefrem verdensberømte, og Musikcaféen var da også kun to tredjedele fyldt. Men Handsome Furs' ene halvdel Dan Boeckner er samtidig en af de to frontfigurer i de langt mere kendte Wolf Parade, så lidt stjernedrys var der alligevel over Musikcaféen denne aften. Handsome Furs er med andre ord et sideprojekt bestående af Dan Boeckner og hans kone, Alexei Perry. Boeckner synger og spiller guitar, Perry står for keyboards, trommemaskine og kor.

Boeckner og Perry indtog scenen og deres instrumenter med stor energi. Der var tydeligvis ikke tale om endnu en dag på kontoret hos den intenst syngende Boeckner og den nærmest maniske Perry, der konstant bankede rytmen med den ene af sine bare fødder, mens hun betjente sine instrumenter. Meget ofte sparkede hun ud med det andet ben, så hun nærmest stod på et ben, mens hun lænede sig ind over tangenterne og knapperne. Der var også fuldt knald på Boeckners forholdsvis enkle, men meget effektive guitarspil, oftest med volumenknappen og forvrængerpedalerne i bund, og i det hele taget spillede Handsome Furs ganske højt – vist højere end de tilladte 85 dB.

Musikalsk ligger Handsome Furs ikke langt fra Wolf Parades følelsesfulde guitarrock. Udtrykket er bare barberet ned til et minimum, og erstatningen af bas og trommer med keyboardbas og trommemaskine giver sine steder musikken en mere poppet, næsten diskoagtigt skær, mens sangen, det mere enkle guitarspil og de aggressive, ofte samfundskritiske tekster trækker mere i retning af punk. Sætlisten bød på både en håndfuld sange fra duoens
debutalbum ”Plague Park” fra 2007 og en stribe fra deres kommende album, der ventes ude til februar. Og godt og heftigt var det, men en smule
monotont i længden grundet det barberede udtryk. Derfor var det fint, at duoen kun spillede 55 minutter inklusive ekstranumre. Så havde i hvert
fald undertegnede fået en tilpas dosis Handsome Furs. (Fire stjerner)

Per Hoier
Inden Handsome Furs gik på, fik vi tre kvarters opvarmning ved Per Hoier, der stillede op med akustisk guitar, laptop og keyboard. Efter en lidt vaklende start, hvor Hoier nærmest så skræmt ud oppe på scenen, fik han godt fat i publikum med sine melankolske elektropopsange med tydelig inspiration i firserne. Depeche Mode er en oplagt sammenligning, mens Hoiers udmærkede, let reciterende sangstemme med en forholdsvis tydelig og britisk-orienteret udtale af de ordrige tekster gav associationer i retning af David Bowie. Meget af musikken var præindspillet, så særlig live var det ikke, mens koncerten viste, at Per Hoier er en udmærket sangskriver og god til at programmere elektroniske popsange med et eftertænksomt islæt. Publikum klappede da også entusiastisk, og også Handsome Furs fulgte musikken interesseret blandt publikum og blev hængende under det meste af koncerten. Meget godt gået for en kunstner, der indtil videre kun har udgivet en vinylsingle på det meget lille Århus-pladeselskab Ljud. Mere må gerne følge. (Fire stjerner)