Gabriella Cilmi: Lille Vega, København

Gabriella Cilmi, Lille Vega, København

Gabriella Cilmi: Lille Vega, København

Anmeldt af Mikkel Schøller Jakobsen | GAFFA

Da Gabriella Cilmi fra Australien gæstede Lille Vega torsdag aften, var det spændende, om den kun 16-årige verdensstjerne in spe til koncerten kunne leve op til den fornemme debut ”Lessons To Be Learned”, der udkom tidligere i år. Fra denne cd har man senest kunnet høre ørehængeren ”Sweet About Me” på diverse radiostationer. Et gedigent hit og en stemme, som GAFFAs anmelder skrev minder om Amy Winehouses, men samtidig har en mere uskyldig og charmerende sødme over sig.

Gabriella Cilmi lagde ud med et af de mere stille numre fra pladen ”Lessons To Be Learned”, nemlig ”Sanctuary”, der efter min mening er et af de bedste på cd’en. Det blev efterfulgt af det mere energiske og svingende ”Cigarettes and Lies”. Og sådan blev resten af koncerten ved med at svinge frem og tilbage mellem de mere stille sange og partynumrene. Det fungerede fint, og var egentlig behageligt, men man blev indimellem i tvivl om, hvorvidt Gabriella Cilmi gerne ville feste igennem, eller mest havde lyst til at læne sig tilbage og drømme videre på bølgerne af en af hendes mere hudløse ballader som for eksempel nummeret ”Safer”.

Det er, som GAFFAs anmelder skrev i anmeldelsen af cd’en også det, der karakteriserer pladen. Det er ganske imponerende, at Cilmi musikalsk mestrer det brede spekter, hvilket hun rent faktisk gør, men det gav til koncerten indimellem en mangel på kontinuitet, som Gabriella Cilmi med sin sangstemme og potentiale har masser af tid til at finde.

Bandet, Gabriella Cilmi havde med til København, var meget veloplagt og sammenspillet. En fremtrædende og reggaeagtig funky bas og en styrende perkussionist/keyboardspiller, sammen med en stabil guitarist og levende trommeslager, der virkelig spillede superprofessionelt sammen, lagde en fin bund for Gabriellas mere legende og eksperimenterende vokal. Det var til tider en virkelig tung og ligefrem swampy blueslyd med strejf af reggae, der tegnede lydbilledet mere end den mere producerede og glatte lyd fra pladen. Men musikere, der helt klart havde erfaringen til at bære den lille unge Cilmi igennem en verdensturné. Den tunge lyd fik i til sidst fuld skrue i ekstranummeret, den gamle Led Zeppelin-sang Whole Lotta Love. Gabriella Cilmi selv virkede imponerende selvsikker på scenen, og det var fra starten af tydeligt, at det var musikken, der var i centrum, og ikke en eller anden indstuderet sceneperformance.

Gabriella Cilmis unge alder viste sig mere ved for eksempel hendes ligefremme introduktion af nummeret Echo Beach fra debut-cd’en, om hvilket hun sagde, at hun egentlig slet ikke kunne lide det, men nu ville hun lige synge den for os alligevel. Det er i hvert fald første gang, jeg hører en sanger introducere en sang med, at hun slet ikke bryder sig om det. Men nummeret swingede fint, og vi fik da også hendes eget yndlingsnummer Awkward Game.

Alt i alt en gedigen og overbevisende overbevisende debutkoncert på dansk grund for Gabriella Cilmi. Trods enkelte skønhedsfejl og den nogle gange lidt diffuse sætliste er det, imponerende når man man tager i betragtning, at pigen kun er 16 år! Det kan man ikke mærke, hverken musikalsk eller for den sags skyld på hendes naturlige og scenevante optræden. Cilmi er allerede spået en fremtid som en af de helt store stjerner. Med hendes koncert i Vega bekræftede hun det kun yderligere.