Christian Braad Thomsen og Asger Schnack: Bob Dylan En Guide Til Hans Plader

Christian Braad Thomsen og Asger Schnack
Bob Dylan En Guide Til Hans Plader

Bog / Tiderne Skifter
Udgivelse D. 24.11.2008
Michael Jose Gonzalez

I 1998 udgav Christian Braad Thomsen og Asger Schnack Bob Dylan - En Guide Til Hans Plader, der udgjorde en beskrivende redegørelse for Dylans udgivelser fra den selvbetitlede debut fra 1962 til den fjerde Bootleg Series-udgivelse Live 1966. Nu, ti år senere, er der løbet masser af vand og andre ting under broen, og Dylan er gudskelov ikke holdt op med at udgive plader. Derfor har de to forfattere valgt at genudgive bogen med de nødvendige og tiltrængte opdateringer.

Bob Dylan - En Guide Til Hans Plader er et mægtigt, men ikke dybdegående værk. Det kan med fordel læses fra ende til anden som en biografi over mandens musikalske virke, men fungerer lige så godt som opslagsværk. Historierne og anekdoterne fungerer fint i sammenhængen, og de mange interview-bidder med Dylan selv er velvalgte. Forfatterne bedømmer pladerne sobert, og der er ingen tendens til at sætte his Bobness op på en piedestal.

Der analyseres og tolkes hist og her, og det er tydeligt, at de to forfattere har en stor baggrundsviden om Dylan, og at der er læst på lektien. Der redegøres for eksempel uden at blinke for de mange intertekstuelle referencer, der er at finde på især Time Out Of Mind, Love And Theft og Modern Times, hvilket må have krævet mange timers bladren i tykke opslagsværker. Alt sammen serveres det letforståeligt, og selvom det er for nørder, behøver man altså ikke være rocket scientist for at følge med. Blot almindeligt interesseret i vor tids største sangskrivers pladeproduktion.

På trods af føromtalte letlæselighed, er der en lidt ærgerlig tendens bogen igennem til, at forfatterne visse steder spiller lidt unødigt med de litterære muskler, som i gennemgangen af Live 1964, hvor Karen Blixen hives ind fra sidelinjen uden nogen tydelig grund. På den anden side skader lidt bonusoplysninger jo ikke. Der, hvor den opdaterede udgave af Dylan-guiden falder igennem, er via de mange små, men i længden yderst irriterende fejl, der er i de faktuelle oplysninger.

Det trækker i den grad ned i helhedsindtrykket, at Braad Thomsen og Schnack påstår, at MississippiLove And Theft efterfølges af High Water (For Charlie Patton), når det nu er Summer Days, der er pladens tredje nummer. Det pynter heller ikke, at Sheryl Crows Globe Sessions skulle have været fra 1988, når den nu blev udsendt ti år senere, og så er det direkte misvisende at kalde Dylans stemme ”mere rusten end nogensinde” i gennemgangen af Modern Times, når den lyder langt mere hærget på forgængeren Love And Theft. Og hvor er Time Out Of Mind henne i gennemgangen af Bob-plader på bogomslaget?

Det virker en smule sjusket, og det er en skam, når der nu faktisk er tale om et ret gennemarbejdet værk, der kommer til at lide under småting, som en smule korrekturlæsning kunne have rettet op på. Sagens kerne er imidlertid, at både nyinteresserede og velbevandrede i Dylans mægtige bagkatalog nok skulle kunne få udbytte af denne bog. Har man fået yderligere blod på tanden, kan man jo så passende finde inspiration i listen over litteraturhenvisninger bagerst i bogen.

De nye tilføjelser i En Guide Til Hans Plader er kærkomne. Siden førsteudgaven er der tilføjet hele 20 plader, og såfremt Dylan og Columbia forhåbentlig bliver ved med at udgive nye albums og tilføjelser til The Bootleg Series, skal Braad Thomsen og Schnack nok indstille sig på, at deres guide i årene fremover vil vedblive med at være et work in progress. Ganske i Dylans ånd.

Christian Braad Thomsen og Asger Schnack: Bob Dylan - En Guide Til Hans Plader,Tiderne Skifter, er udkommet, 400 sider, vejledende pris: 299,-