Heidi: Copenhagen Jazzhouse

Heidi, Copenhagen Jazzhouse

Heidi: Copenhagen Jazzhouse

Anmeldt af Mikkel Schøller Jakobsen | GAFFA

Koncerten i Jazzhouse med X Factor-stjernen Heidi, en helt almindelig decemberaften i Jazzhouse, var begyndelsen på en større og landsdækkende turne, der skal følge op på hendes debut-cd "Audio Ballerina" til februar. Et album, der har fået lidt lunkne anmeldelser, og som man med så erfarne producere og medsangskrivere som Thomas Blachman og Kaspar Winding måske havde forventet sig lidt mere af. Debut-cd’en er med rette blevet kritiseret for at have en lidt for pæn og velproduceret lyd, som har en tendens til at sovse Heidis stemme ind i et lidt for pussenusset lydbillede.

Men de, der kan huske Heidi fra X Factor, ved, at det er live, hun er bedst. Det var dér, hun virkelig brændte igennem med diverse fortolkninger af danske og internationale klassikere. Men kunne Heidi så leve op til disse hudløse og gåsehudsagtige præstationer, som hun igen og igen leverede live i X Factor hver fredag aften?

Det var et stuvende fuldt Jazzhouse, der tog imod Heidi, og med masser af cafeborde med siddende publikummer tæt pakket helt op ad scenekanten, var der lagt op til en intim aften i selskab med Heidi. Heidi kvitterede da også me, at introducere de første par numre med meget personlige beretninger om sangenes tilblivelse, og hendes samarbejde med Thomas Blachman i studiet. Heidi virker gennemsympatisk, og man kan ikke lade være med at fatte sympati for hendes ærlighed, men det var selvfølgelig musikken og hendes stemme, vi ventede på…

Vi fik serveret de fleste sange fra debut-cd’en, men krydret med nye og dugfriske numre indimellem. Det var disse nye og ”fremmede” numre, der swingede bedst, da numrene fra cd’en til koncerten fungerede mere som behagelig baggrund og nydelig fremførelse frem for sange, man blev revet med af, og man savnede at blive hevet ud på den gyngende grund, som Heidi kunne gøre det i X Factor.

Til sidst løsnede det hele heldigvis lidt op med ”fløjtehittet” Switch og ekstranummeret All Gone. Her var det som om, at Heidi mere fandt sig selv, og man kunne genkende lidt af den nerve og kraft, som hun gav masser af eksempler på i X Factor.

Heidi kan ufatteligt meget med sin stemme, men prisen for de mange fraseringer og hendes imponerende sangtalent er, at det tager opmærksomheden fra det, der egentlig er Heidis styrke: en ærlig formidling af sangene og deres inderste væsen og følelse.

En styrke er, at Heidi tilsyneladende dejlig frit og ubesværet bevæger sig rundt i nyskrevne numre, numre fra cd’en og en dyb sangskat, som hun hele tiden trækker på. Det skaber grobund for en udvikling, der skal blive interessant at følge.