Voodoom: Lades Kælder, København

Voodoom, Lades Kælder, København

Voodoom: Lades Kælder, København

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Lades Kælder er et oplagt sted til reggae!? Jeg havde ikke set det for mig, men fredag var en af de mest vellykkede aftener, undertegnede har haft på det sted, og der var fyldt med reggae til bristepunktet.

Aftenens hovednavn var Månedens demo, bandet Voodoom, der for nylig er genopstået med ny besætning og ny frontfigur. De spiller både traditionel roots reggae og nyere hårdere varianter, men hele tiden med en troværdighed over for genren og Jamaica.

De lagde ud med en langsom og stemningsfuld instrumental, som fint førte os ind i deres univers. Hele bunden swinger fra starten af, og det føles bare rigtigt. Og da den to meter høje dreadlockede Witchdoctor tager mikrofonen i brug, sidder det lige i skabet. Han synger skiftevis engelsk og dansk, og kan sagtens begge dele. Men der sker noget helt specielt på dansk. Dér rammer han den blanding af følsomhed og råstyrke, der kendetegner de store reggae-vokaler. Meget autentisk.

Og bandet kan følge med. På skift står man og er imponeret over både orgelet, trommerne, bassen og ikke mindst guitarerne. De kan genren til fingerspidserne, og kommer langt ud over scenen. Hele rummet gyngede med på både den klassiske rebel soul og den analoge dancehall. Superfedt at høre reggae, der ikke skulle lefle for hyggen, de fjollede eller radioen.

Vi hørte desværre alt for lidt til den anden vokal, både fordi hun ikke sang på så mange numre, og fordi hun lå så langt nede i mikset.

Skulle man sætte fingeren på noget, er det det samme som på demoen: Numrene er meget ens, og personligt kan jeg godt savne noget af det rigtig blæste. Der, hvor man ikke aner, hvor det fører henad, og man har en klar fornemmelse af, at musikerne heller ikke gør. Men det er virkelig små punkter, der ikke forstyrrede under selve koncerten, der var medrivende, underholdende og top musikalsk hele vejen.

Både før og efter Voodoom spillede Firehouse Soundsystem, og gjorde aftenen til en hel oplevelse. Før koncerten var det mest ting fra 60'erne, og efter koncerten blev tempoet sat op. Tilsat egne vokaler og bootlegs gjorde det noget rigtig godt for kælderen. Og fedt at høre, at de kan meget mere end de hits, de har i radioen.

Samlet en super aften, med en dejlig stemning og skøn musik.