Sebastian: Næstved Kulturcenter

Sebastian, Næstved Kulturcenter

Sebastian: Næstved Kulturcenter

Anmeldt af Mikkel Schøller Jakobsen | GAFFA

Sebastian udgav for lidt mere end et år siden sine Samlede Værker, en tredobbelt cd-boks, med i alt 30 album. En imponerende samling af sange fra mere end tre årtier, og som da også høstede roser fra en samlet anmelderskare. At der måske også ligefrem var tale om en slags lettelsens suk over at se Sebastians mange fortryllende sange endelig samlet, skyldes måske, at de gennem en lang karriere er spredt ud over mange genrer, tv-serier og musicals. Desuden har Sebastian gennem sine evner som en sangskriver ladet andre kvindelige sangere, selvfølgelig især Lis Sørensen, være med til at udødeliggøre sine sange (som for eksempel Fuld Af Nattens Stjerner). Men i denne måned er den gamle trubadur taget på landevejen helt alene sammen med sin guitar, og med det imponerende bagkatalog af sange i bagagen var det spændende at se lige præcis, hvilke sange Sebastian ville hive frem af hatten denne aften i Næstved Kulturcenter.

Koncerten begyndte med en håndfuld relativt ukendte sange, men som Sebastian underfundigt og klukkende grinende sagde, så ville der nok komme et par sange, som de fleste forhåbentligt kendte senere. Næh, det var ikke bare en omgang ”greatest hits” som den gamle trubadur var kommet for at lire af denne aften til en fyldt sal med et blandet publikum. Sebastian talte specielt i første sæt en del mellem numrene, og det er selvfølgelig smag og behag om man bryder sig om al denne snak midt i en koncert. Indimellem var der da interessante anekdoter om for eksempel hans møde med ”den gamle dame” Astrid Lindgren i forbindelse med Sebastians forsøg på at indhente en tilladelse til at indspille musik til musicalen om Ronja Røverdatter. Men, hold da op, da manden først begyndte at synge klassikere som for eksempel, ja, Ronja Røverdatter, Den Sidste Vals og Vårvise, da må man bøje sig i støvet, ikke bare for sangenes kvalitet, men Sebastians sang og fremførelse var så klar og inderlig, at hvis man kan li’ Sebastian, fås det ikke meget bedre.

Det var en eminent lyd, og stemme og guitar gik fuldstændig rent og klart igennem. Tak for det, lydmand og Næstved Kulturcenter! Sjældent har jeg oplevet en så ren, klar og afbalanceret lyd, der perfekt matchede Sebastians følsomme sange.

Det blev til bare ét enkelt ekstranummer, Du er Ikke Alene, men med denne finale fik Sebastian hele salen til at svinge og gynge, og det blev en stærk og bevægende afslutning, der beviste, at det ikke kun er Sebastians sange, der lever endnu – det gør han selv, og denne aften fik man bare lyst til at høre mere...

Sebastians hjemmeside med turnéplan