Pocket Life: med Hector Mann's Finest Work, Jacob Faurholt, Erik Gleerup og Mixtune For Cully, Musik

Pocket Life, med Hector Mann's Finest Work, Jacob Faurholt, Erik Gleerup og Mixtune For Cully, Musikcaféen, Århus

Den århusianske gruppe Pocket Life har eksisteret siden 1996, men først nu har de langt om længe udgivet deres debutalbum, "Umlaut Songs", der til gengæld er et dobbeltalbum. Undervejs har gruppen været udsat for en del modgang, ikke mindst da deres guitarist og primære sangskriver Ole Luk Sørensen døde i 2006 af komplikationer i forbindelse med sukkersyge, kun 44 år gammel.

Men nu er den her altså, pladen. Helt præcist er den i butikkerne fra på mandag, men denne aften holdt gruppen en velbesøgt snigpremiere i Musikcaféen, hvor albummet også kunne købes. Pocket Life havde valgt en noget utraditionel måde at fejre sig selv på, nemlig ved at indkalde en hel stribe gæstesolister. Umiddelbart et lidt selvmodsigende koncept, men det skulle vise sig at fungere ganske fint.

Pocket lagde ud med et par af deres egne sange, der røber en tydelig inspiration fra den americana-orienterede del af rocken, ikke mindst The Walkabouts. En fin start, men der gik ikke længe, inden aftenens første gæst kom på. Nemlig den århusianske sanger og sangskriver, der opererer under pseudonymet Henry Mann's Finest Work. Henry-manden gav os en lille håndfuld okay dansksprogede sange i ånden fra hippie-sangskrivere som Eik Skaløe og Stig Møller. Ganske underholdende, og altså stadig med Pocket Life som backing.

Herefter trak Henry Mann's Finest Work sig tilbage til en rolle som korsanger, mens Pocket Life vendte tilbage til spotlyset. Det står klart, at kvartetten Pocket Life med deres mange års erfaring er særdeles habile musikere, og især sanger Palle Jensen bør roses for sin let hæse og nasale stemme med en tydelig diktion. Sangskrivningen er også generelt i orden, og brugen af Rhodes og andre keyboards er med til at sætte den rette eftertænksomme stemning i sangene, der ellers i høj grad er frembragt på guitar, bas og trommer. Undervejs i et par af de mere ordinære ballader faldt intensiteten dog lidt, og det hjalp en del, da endnu et lokalt navn, Jacob Faurholt, trådte ind på scenen. Faurholt optræder ofte i en nedbarberet lo-fi-singer-songwriter-sammenhæng, men det klædte ham at få et regulært rockband i ryggen. Sangen fik vinger, og vingerne og Faurholts stemme kunne bære.

En lang, men spændende aften

Efter cirka 75 minutter var der pause. Det tegnede altså til at blive en lang aften, men hvad kunne man ellers forvente med et band, der har udgivet et dobbeltalbum? Efter pausen fik Pocket Life besøg af den mig ukendte Erik Gleerup, en gammel ven af bandet, der på sang og guitar var med til at fremføre et par Pocket Life-numre, modsat de øvrige gæster, der præsenterede eget materiale. Godkendt, men ikke ligefrem prangende.

Herpå fik vi igen lidt Pocket Life, og så var det tid til Århus-gruppen Mixtune For Cully alias sangeren og sangskriveren Aage Hedensted, ledsaget af keyboardspiller Aske Bode og cellist Jonas May. Celloen passede fortrinligt ind i det stemningsfulde lydbillede, og Hedensted var både tændt og velsyngende. Efter fire numre fik Pocket Life så lov at lukke og slukke med endnu en håndfuld sange, blandt andet den hitpotentielle "Globus In A Window", der dog måtte spilles to gange af hensyn til en videooptagelse, og for at det ikke skulle være nok, var sangen også blevet spillet i begyndelsen af første sæt som en slags generalprøve.

Efter sammenlagt cirka 150 minutters musik sagde Pocket Life omsider tak for i aften. En lang aften, ja, men også en musikalsk temmelig interessant aften. Idéen med gæstesolisterne fungerede fint, om end solisterne i nogen grad løb med opmærksomheden, og det skal man jo passe på med, når man lige har udgivet sit eget album. Der burde dog være plads nok til både værten og gæsterne på den danske musikscene.

Pocket Life på MySpace