Oasis : med The Floor Is Made Of Lava, Forum, København

Oasis , med The Floor Is Made Of Lava, Forum, København

Anmeldt af Kristian Bach Petersen | GAFFA

Forum tog næsten karakter af en cirkusplads, da Oasis besøgte København for anden gang på mindre end tre måneder. Fadøl med låg og sugerør, shots i reagensglas og sågar programmer med Oasis-logo giver bare en stemning af Hjallerup marked. Kombineret med, at man samtidig kort inde i koncerten kunne konstatere, at de retroglade Manchester-drenge havde tænkt sig at lire præcis de samme numre af som i Falconer Salen i november, i præcis samme rækkefølge, kunne man godt frygte, at det ville blive lidt en tam aften på Forums uvelkomne betongulv. For det ville bestemt have løftet koncerten et hak at finde plads til "Some Might Say", "Shakermaker", "Live Forever" eller numre fra pladerne "Be Here Now" og den groft undervurderede "Standing On The Shoulder of Giants", der begge helt var blevet overset på sætlisten, til fordel for nyere, men også, efter denne anmelders mening, tyndere tracks.

Når det så er sagt, kunne man heldigvis glæde sig over, at specielt Liam virkede ret veloplagt, som han stoisk stod og glanede ud på publikum, når han ikke lige selv var i aktion. Vokalen var ligesom hans stil god, og han fik, som han skal og bør, vrænget sig igennem Oasis-kataloget. Han fandt også tid og overskud til med tre enkle håndtegn at agere politimand, når de forreste publikummer kravlede op på hinandens skuldre. Håndtegnene kunne oversætte til noget i stil med: "ned med dig, wanker!"

Han fik også kickstartet koncerten i fin stil, med en veloplagt "Rock'n'Roll Star" og "Cigarettes & Alcohol" fra bandets efterhånden 14 år gamle debut, viklet ind mellem den lidt gumpetunge "Lyla" og "Shock of The Lightning" fra bandets seneste.

Herefter var det kortvarigt, som om koncentration svigtede lidt. Liams "Meaning of Soul" faldt noget igennem, og efterfulgt af først Gem Archers stenede "To Be Where There's Light" og en tung, tung, tung udgave af "Waiting For The Rapture", var det, som om koncerten var på vej ud af en kedelig tangent. Heldigvis fik b-siden og albumtitlen "The Masterplan" rettet noget op på det. Herefter satte "Slide Away" og specielt "Morning Glory" trumf på. Sidstnævnte startede ellers lidt langsomt, fordi Noel lige skulle have stemt sin guitar, hvilket kækt fik brormand til at konstatere, at den slags kalder man tidsspilde, der, hvor han kommer fra. Sangen rejste sig dog i den grad, og stod som et af koncertens bedste numre.

"Out Of Time" kom som et andet, mere stille og roligt højdepunkt, på trods af at den fejlagtigt blev annonceret som "Wonderwall". Her trådte Gem Archer også, som flere andre gange under koncerten, i karakter og overskyggede Noel på guitaren, med en helt Gary Moore-klingende solo. Publikum blev efterfølgende ikke snydt for "Wonderwall", der forventeligt satte gang i hele salen, på trods af at den faktisk blev leveret lidt spagt og halvhjertet. Det gjorde "Supersonic" tilgengæld ikke, og stod som aftenens klart bedste nummer.

Under koncerten havde de numre, som Noel sang på, stået lidt i skyggen af Liams, men da han på første ekstranummer var i front på "Don't Look Back In Anger", var der ikke et øje tørt, og den udviklede sig til ren fællessang sammen med publikum. Det fik, mod alt forventning, ikke den efterfølgende "Falling Down" til at blegne. Nummeret er et af de stærkeste kort på Oasis' seneste album, og som livenummer fungerede det rigtig godt. Fanfavoritten "Champagne Supernova" og Beatles' "I Am The Walrus" lukkede forestillingen, der måske nok fremstod som endnu en dag på Oasis-kontoret, men helt sikkert en god en af slagsen.

Inden Oasis gik på, havde danske The Floor Is Made Of Lava disket op med knap en halv times energisk rock, med plads til tre smagsprøver på deres andet album, der må forventes ude i løbet af 2009. Forsanger Tobias K havde tillagt sig et godt Liam-look, med langt hår og læderjakke, og både numre og optræden virkede en kende mørkere, hårdere og seriøse end tidligere set fra Lava-drengene. Det skal blive interessant at høre hvor meget, de har rykket sig musikalsk.