Poul Krebs og Michael Falch: Vostrup Musik- og Teaterhus

Poul Krebs og Michael Falch, Vostrup Musik- og Teaterhus

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Vennerne Poul Krebs og Michael Falch er for første gang på turné sammen.  Desværre bidrog de to ikke med noget som helst væsentligt til hinandens sange. Jeg kan ikke komme i tanker om et eneste nummer i den mere end to en halv time lange koncert, som jeg ikke har hørt bedre på de respektive plader eller til de herrers koncerter, solo eller med band, og dem har jeg faktisk været til en hel del af gennem de sidste 25 år.

Ikke desto mindre slubrede et meget begejstret publikum i den udsolgte sal middelmådighederne til sig, som var det stor kunst. Det var det ikke!

Der var et varmt og stærkt venskab imellem de to musikere på scenen, det var tydeligt, og det gjorde det til en hyggelig aften, men musikalsk var det goldt land. Poul Krebs og Michael Falch tæskede gennem næsten hele koncerten de samme højskoleakkorder på deres akustiske guitarer, hvor den ene spillede med og den anden uden capo, og de sang det meste af tiden unisont med to stemmer, der ligner hinanden næsten til forveksling. Det virkede næsten som om, Krebs og Falch i deres  begejstrede forberedelse til denne turné helt havde glemt at spørge sig selv og hinanden: Hvordan? og i særdeleshed: Hvorfor? denne dobbelte soloturné. Som sagt: ingen af sangene blev bedre af at blive doblet op, faktisk tværtimod.

Dette var stort set lejrbålsmusik i to en halv time, og en sang som for eksempel Malurts ”Mød Mig I Mørket”, som jo er et solidt rocknummer med både Malurt og Falchs nye legekammerater Boat Man Love, virkede i aftenens manglende arrangement nøgen og sølle, uanset hvor meget publikum klappede med. Det samme gjaldt for mange af Poul Krebs’ mindre gode sange, der bestemt heller ikke tålte at blive klædt af til skindet.

Lys i mørket
Heldigvis var der lys i elendigheden, som for eksempel Krebs-sangen ”Jeg La’r Min Dør Stå Lidt På Klem” fra den dejlige plade ”Striber Af Lys” fra 2002, hvor Krebs netop har haft en dygtig producer, Moh Denebi, med ind over til at løfte sangene. ”Send en lille stribe af lys, ned i mine mørke lommer”; det gjorde de to med den sang og med sange som Falchs gribende ”Lad Mig Lige Se Dig”- kærlighedserklæringen til sin ekskone Linda. Lige så med den meget smukke ”Den Eneste I Verden”.

Krebs og Falch havde skrevet en sang sammen til denne turné, hvor omkvædet lød ”Ensomme flokdyr under kærlighedens paraply’r”. Smag lidt på det omkvæd - nej vel? Om igen, ”drenge”! Det kan I gøre bedre.

Så var der væsentligt mere tyngde i Poul Krebs' nye ”Helman Blues” skrevet til og om en ven, der havde gjort militærtjeneste på Balkan og var kommet hjem som skyggen af sig selv. Smuk var også ”De Første Fugle Uden Dig”, som Falch har skrevet sammen med den nyligt afdøde ven og poet F. P. Jac. Men igen, mere på grund af sangens åbenlyse styrke end på grund af aftenens udførelse. Både Poul Krebs og Michael Falch har skrevet en lang række rigtig gode sange, men det var for få af dem, der blev luftet denne aften.

Som ekstranumre fik vi blandt andet Poul Krebs, der alene sang en stille version af Falchs ”I Et Land Uden Høje Bjerge”, der lå milevidt fra den stærke udgave, der netop er indspillet på dvd’en ”I Kampens Hede”.

Aftenens største finte var nok, da Michael Falch gik til klaveret og sang to vers og omkvæd af Poul Krebs’ ”Johnny Han Var Lige Ved At Blive Sindssyg” på engelsk. Det klædte faktisk sangen.

Men en stor musikalsk åbenbaring, det var vi fortvivlende langt fra på denne turnéstart i Vostrup.

Michael Falch og Poul Krebs fortsætter deres turné til følgende byer: