Bikstok Røgsystem og Fantan Mojah: Store Vega, København

Bikstok Røgsystem og Fantan Mojah, Store Vega, København

Anmeldt af Simon Boertmann Brüel | GAFFA

Det var tyndet godt ud i publikum, da aftenens hovednavn, Fantan Mojah, gik på scenen til fejringen af Bob Marleys fødselsdag i Store Vega. Måske var det, fordi klokken nærmede sig 01, måske fordi en stor del af publikum var kommet for at høre Bikstok Røgsystems første koncert i to et halvt år.

Bikstok Røgsystem (****)
At Bikstok har været savnet, var tydeligt at mærke på et publikum, der sendte masser af kærlighed op mod scenen, hvor de tre lyddrenge, Eaggerman, Blæs Bukki og Pharfar nåede omkring næsten hele deres succesfulde debut fra 2005, ”Over Stok og Sten”. Som sædvanligt godt backet op af Pharfars band, Riddim Force, virkede især Eaggerman og Pharfar, som om de nød at være tilbage, mens Blæs Bukkis stemme ikke rigtigt kom ud over scenekanten.

Desværre led koncerten under en temmelig mudret lyd, der begravede den detaljerigdom, som er en af debutens styrker. Det betød for eksempel, at publikumsfavoritten ”DK’s Koner” var nærmest renset for diskant, hvilket næsten viste sig at fungere som tung dub. ”Fabrik” havde fået et nyt lækkert synthriff, men aftenens største bifald fik afdøde Natasja, da hun leverede sit vers på gennembrudshittet ”Cigar” via bånd.

Fantan Mojah (***)
Fantan Mojah er et af de førende navne i bølgen af ”conscious” new roots-reggae fra Jamaica. I modsætning til Bikstok var Mojah ikke pakket ind i mudret lyd, til gengæld manglede hans østrigske backing band, House of Riddim, den tunge bund, som er Riddim Force’ styrke. Fantan Mojah startede stærkt med masser af soul i stemmen på blandt andet den melankolske roots-rocker ”Murderer” fra debutalbummet ”Hail the King”.

Desværre dalede niveauet herefter lige så stille med en melodisk, men langtrukken udgave af hittet ”Hungry” og en småsløset aflevering af titelnummeret fra førnævnte debut. Først til allersidst – efter en fin lille hyldest til Natasja og en småpinlig sceance med Bob Marley-kendingen ”One Love”, som bandet tilsyneladende ikke kunne spille – steg temperaturen igen med et funky electro-rocket groove.