Tim Christensen: Fermaten, Herning

Tim Christensen, Fermaten, Herning

Tim Christensen: Fermaten, Herning

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Fermaten var pakket til bristepunktet fredag aften i Herning, og stemningen nærmede sig allerede inden koncertstart hos en ikke ubetydelig del af publikum ekstatiske højder. Det var tydeligt, at rigtig mange havde glædet sig rigtig meget til igen at se Tim Christensen og band på landevejen, og under første nummer ”Surfing The Surface”, intronummeret fra Tim Christensen forrige plade fra 2003, hørtes da også en del kvindehvin. Tim C fik en rigtig varm modtagelse af de 750, der havde været heldige at få billet til den anden dag på Tims Danmarksturné.

Det usædvanligt velspillende band lagde da også stærkt ud med ”Surfing The Surface” og ”Tell Me What You Really Want” fra den seneste og meget omtalte plade ”Superior”, men det var under den fremragende rockraket ”Jump The Gun”, at festen virkelig tog fart. Salen var som sagt tætpakket af glade mennesker, så det var vanskeligt at finde et sted med god udsigt til scenen. Jeg stod derfor i starten af koncerten på balkonen til højre for scenen lige oven for trommeslager Jesper Lind. Det var en stor nydelse at følge hans trommespil, som der, hvor jeg stod, kunne høres akustisk og lidt højere end lyden fra resten af bandet. Stor, stor musikalitet, saft og kraft på hvert eneste slag. Thumbs up for Jesper Lind.

”I am terrified of what I might find, if I lose control of my very soul”, sang perfektionisten og kontrolfreaken Tim Christensen i titelnummeret fra ”Superior”, og der var virkelig heller ikke det fjerneste at sætte en finger på denne aften. Alt var under kontrol.

Men cirka på hver tredje sang, var det, som om kedsomheden som en røgmaskines stille tåge langsomt kom krybende. Dog ikke noget, der for alvor ødelagde aftenens oplevelse, for sætlisten var stærkt sammensat, så man altid i løbet af en sang eller to hurtigt var tilbage på sporet. Som for eksempel da den noget anonyme ”Two Is A Crowd” blev afløst af den smukke ballade ”Love Is A Matter Of…”

I et splitsekund mellem to sange syntes jeg, at jeg hørte starten på ”Here Comes The Sun” indtil min hjerne måtte korrigere mig, og minde mig om, at ”Here Comes The Sun” var en George Harrison-komposition og ikke en af Tim Christensens klassiske sange. Men jeg tror ikke, det var tilfældigt, for når Tim Christensen er bedst, skriver han klassiske sange i ordets bedste betydning. Sange som ”Love Is A Matter Of...”, ”Jump The Gun”, ”Wonder Of Wonders”, ”Whispering At The Top Of My Lungs” og selvfølgelig ”Right Next To The Right One”, og disse fik vi heldigvis alle sammen denne aften. At påstå andet end at hr. Christensen er en enestående sangskriver, ville være det rene nonsens!

Men inden da skulle vi lige sendes på kursus i dansk rockhistorie med de tre Dizzy Mizz Lizzy-hits ”Rotator”, ”Waterline” og ”Silverflame”. Guitarist Lars Skjærbæk leverede en sprængfarlig guitar på ”Rotator”, og på ”Silverflame” var det stort set publikum, der alene sang hele sangen – meget bevægende.

Tim C. og det stramtspillende band magtede både de sukkersøde kærlighedsballader og den hårdtslående rock til fulde, så der skal nok blive fest rundt i landet på den lange Danmarksturné, Tim Christensen netop har startet.

Tim Christensens Danmarksturné:

5/2 Godset, Kolding
6/2 Fermaten, Herning