Choir Of Young Believers og Chimes & Bells: VoxHall, Århus

Choir Of Young Believers og Chimes & Bells, VoxHall, Århus

Choir Of Young Believers har oplevet meget medvind det sidste års tid, og især efter udgivelsen af debutalbummet ”This Is For The White In Your Eyes” i september 2008. Først langstilkede anmelderroser, siden placeringer på toppen af flere mediers årslister (herunder GAFFAs) og Danish Music Awards-nomineringer ad libitum, bare for at tage nogle af højdepunkterne. Nu er gruppen centreret omkring sanger, guitarist og sangskriver Jannis Noya Makrigiannis taget ud på en lille Danmarksturné, som fredag gjorde holdt i Århus foran et næsten fyldt VoxHall.

Undertegnede havde store forventninger til koncerten, da jeg fuldkommen deler den generelle anmelderbegejstring for ”This Is For The White In Your Eyes”. Og koncerten begyndte da også stærkt, ganske vist ikke med en sang fra dette album, med derimod ”Riot” fra gruppens debut-ep ”Burn The Flag” fra 2007. Men også dette nummer rummer mange af Choir Of Young Believers' kvaliteter, nemlig samspillet mellem det underspillede og det storladne – oftest i henholdsvis vers og omkvæd - og sammensætningen af en traditionel rock-lineup med guitar, bas og trommer og så mere klassiske, tidløse instrumenter som trompet, cello og klaver. Tilsat en både skrøbelig og stærk, længselsfuld leadvokal, flotte korharmonier og et tykt drys melankoli. Og smukke og meget velarrangerede sange, hvor især stryger- og blæserpassagerne får det hele til at gå op i en højere, meget velklingende enhed.

Således blev koncerten på fortrinlig vis skudt langt ud i atmosfæren, selv om celloen druknede lidt i mikset i begyndelsen, og det høje niveau fortsatte på ”These Rituals Of Mine”, et af ”This Is For The White In Your Eyes”' mange glansnumre. Bag sig har Jannis Noya Makrigiannis nogle af Danmarks bedste musikere inden for den mere alternative rock, og især cellisten og korsangerinden Cæcilie Trier, trompetisten og keyboardspilleren Bo Rande og slagtøjsspilleren Lasse Herbst brillerede med masser af flotte detaljer i det komplekse og nuancerede lydbillede. Trier, Herbst og bassist Jakob Millung stod også for de sikre, elegante korvokaler. Meget at se på var der til gengæld ikke på scenen, da bandet gemte sig godt i den afdæmpede, men stemningsfulde belysning. Ikke mindst Jannis Noya Makrigiannis, der tilmed havde taget en bredskygget hat på, så hans ansigt næsten ikke kunne ses fra salen under store dele af koncerten – i hvert fald ikke derfra, hvor jeg stod. Men høres kunne han og hans musikanter, i den grad.

Sådan fortsatte koncerten på samme høje niveau. Sætlisten vekslede mellem sange fra ”This Is For The White In Your Eyes” og ”Burn The Flag”, og skal man frempippe en enkelt lille indvending – og det vil anmeldere jo gerne – må det være, at sangene måske blev spillet i versioner, der lå lidt for tæt på de indspillede udgaver. Af og til kom der lidt mere tryk på i omkvædene eller outroerne, især i ”Hollow Talk”, ”She Walks”, ”Claustrophobia” og ”Yamagata”, og Bo Randes trompet fyldte generelt lidt mere i lydbilledet, men det var stadig på det akademiske plan. Men på den anden side: Når cd-versionerne nærmer sig det fuldendte, hvad kan man så lave om?

Efter fem kvarter havde Jannis-drengen & Co. spillet sig igennem hele ”This Is For The White In Your Eyes” og ”Burn The Flag” minus sidstnævntes i øvrigt meget smukke ”Sharpen Your Knife”. Dén havde jeg gerne hørt som den sidste prik over i'et i en fortrinlig koncert med et band, der efter blot et album og en ep hører til i den absolutte superliga herhjemme. Må de forblive dér – og giv dem så et par DMA-statuetter og en guldplade, tak.

Opvarmning: Chimes & Bells (****)
Inden Choir Of Young Believers fik vi en god halv times opvarmning med Chimes & Bells, der netop har udsendt deres debut-ep ”Into Pieces Of Wood”. Gruppens forsanger er Cæcilie Trier fra, meget passende, Choir Of Young Believers, men i Chimes & Bells spiller hun primært keyboard og kun lejlighedsvis cello. Og den ene guitarist i gruppen er så, igen meget belejligt, Jannis Noya Makrigiannis. Chimes & Bells' musik kan beskrives som en slags eftertænksom støjpop/rock med minimalistiske, repetitive, lange og til tider næsten drone-agtige sange tilsat Cæcilie Triers tilbageholdte sangforedrag og hyppig brug af tamburin frem for lilletromme. Et noget mere dystert musikalsk univers end Choir Of Young Believers og ikke langt fra et andet af den travle Triers andre musikalske projekter, Le Fiasko. Andre associationer hos undertegnede er Mazzy Star, Velvet Underground og My Bloody Valentine tilsat en tungere bund. Absolut interessant, og Trier og hendes i alt fem musikere spillede i øvrigt særdeles habilt. Et mildt sagt lovende orkester – og godt gået af Trier og Jannis at spille i hele to bands den samme aften!

Choir Of Young Believers og Chimes & Bells spiller 14. februar på Loppen i København, inden Choir Of Young Believers drager til England, Norge, Sverige og USA. Læs mere på gruppens MySpace-profil.