Vincent Van Go Go: Maschinenhaus, Berlin

Vincent Van Go Go, Maschinenhaus, Berlin

Anmeldt af Jacob Søndergaard | GAFFA

På deres europæiske turné gav danske Vincent Van Go Go torsdag aften koncert, da turen var kommet til Berlin. Spillestedet Maschinenhaus udgjorde en intim ramme og lagde brædder til et stykke over hundrede koncertgæster.

Naturligvis var der danskere blandt publikum, men flertallet var tilsyneladende berlinere, og dermed var forhåndskendskabet for størstedelen sandsynligvis reduceret til nysgerrighed eller ringe kendskab. Dette resulterede dog ingenlunde i en intetsigende eller ligegyldig affære. En god håndfuld numre fra hver af Vincent Van Go Gos to plader, henholdvis "Do U Know?" og den seneste "People", udgjorde spillematerialet for en udadvendt og overskudsagtig rytmekvintet.

Det tight spillende femmandsorkester optrådte koncentreret og professionelt uden at virke anstrengt. Det er en af bandets helt klare forcer, at der netop i den stramme rytmik stadig er plads til indskudte jam-sessions, hvor den spontane spilleglæde tøjles til intenst leveret energi. Glimrende understøttet af Johs Nørrelykkes afmålte vokal skred koncerten frem inden for et musikalsk spektrum rækkende fra rock til reggae og fra soulfunk, over let pop, til overraskende også at udgøre et vellykket cover af Rolling Stones ”Sympathy For The Devil”.

Numre som ”Diggin” og ”I Say Hey” opførtes med en rå og rocket kant, og andre skæringer bød på nøjagtigt disponerede guitarsoloer spillet over tørre bluesskalaer. Den rå og og mindre polerede kant klædte bandet. Omvendt var tilfældet, da tempoet blev sat ned i de mere sing-along-agtige numre som ”Fill It Up With People” og ”Handclaps”, som startede godt, men derefter alligevel syntes at miste pusten. Når udtrykket nærmer sig det poppede, bliver det samtidig for udflydende og flakkende, og man savner den nerve, som ellers kendetegner de mere funky og groovede sange.

Dette ændrede dog ikke på en helt igennem solid koncert, hvor klapsalver og tilråb da også var konklusionen fra et dansende publikum, der kun forståeligt tog det oplagte band til sig og lod sig underholde af den kompetente liveoptræden.